7. Asertivna komunikacija

Asertivnost je socijalna vještina koja nam omogućuje izražavanje vlastitih potreba, želja i temeljnih prava, odnosno zauzimanje za sebe, ali bez povrede prava drugih. Ona je jako korisna u smanjenju stresa, uspostavljanju dobrih odnosa s drugim ljudima te rješavanju sukoba.

Postoje četiri osnovna stila komuniciranja; agresivni, pasivni (neasertivni), pasivno-agresivni i asertivni i svatko od nas se može pronaći u nekome od njih.

Agresivni stil podrazumijeva da se osoba bori za vlastite interese, prava i želje, ali na način koji ne uvažava drugu osobu i ne poštuje njezina prava. Iako takav stil komunikacije vodi ispunjenju ciljeva, dugoročno se ne isplati jer je prijetnja za odnose. Drugi se ljudi osjećaju povrijeđeno i poniženo takvim ponašanjem te to narušava pozitivno mišljenje o osobi (ako su ga uopće imali). Nerijetko je rezultat taj da gube značajne i bliske osobe u životu.

Pasivni (neasertivni) stil imaju osobe koje udovoljavaju potrebama drugih zanemarujući ili stavljajući u drugi plan vlastite potrebe. One rijetko ili nikada ne izražavaju vlastite potrebe, želje i stavove, a kada se i pokušaju zauzeti za sebe, lako odustaju i povlače se već pri prvoj prepreci. S obzirom na to da nikada ne izražavaju svoje želje i osjećaje, drugi su ih rijetko svjesni te se stoga često događa da se osjećaju neshvaćeno, da ih drugi ne vole, nije ih briga i sl. Da su izrazili svoje želje, velika je vjerojatnost da bi drugi ljudi bili spremni uvažiti ih ili bi čak rado to učinili. Također, neasertivne osobe teško mogu reći nekome “Ne”, odnosno odbiti neki zahtjev. Zbog toga se često osjećaju iskorišteno i preopterećeno obvezama i zadacima. Takav stil može dovesti do toga da drugima prepuštaju sve odluke i kontrolu, što nepovoljno djeluje na samopoštovanje te povećava rizik od osjećaja bespomoćnosti.

Pasivno-agresivni stil imaju osobe koje također ne izražavaju svoje osjećaje i želje, ali ljutnju i agresivnost izražavaju pasivno, npr. sarkazmom ili ironijom. Takve se osobe često osjećaju loše, nevoljeno i neshvaćeno, a za to krive druge ljude. Koriste se optužbama i manipulacijama, a kada ih drugi ljudi odbiju ili reagiraju na takvo ponašanje, onda to koriste kao dokaz da su u pravu. Takav stil izuzetno je nepovoljan za kvalitetne odnose jer dovodi do toga da se drugi ljudi često osjećaju frustrirano u takvim odnosima i vrlo brzo im to postaje naporno, što dovodi do povlačenja iz odnosa.

Asertivne osobe otvoreno i pošteno izražavaju svoje želje i očekivanja. Asertivnim ponašanjem prihvaća se odgovornost za svoje ponašanje, misli, stavove i osjećaje te se ne postavljaju zahtjevi kojima drugi ljudi moraju udovoljavati. Takva je komunikacija izravna, a osoba se izravno suočava s izvorom problema te osigurava da se njezina poruka čuje bez iskrivljavanja. Asertivne osobe općenito su zadovoljnije u životu jer nisu opterećene nerazriješenim konfliktima i neispunjenim željama, ne očekuju da će uvijek biti po njihovom, ali su spremne boriti se za ono što im je važno.

Iako se čini da su neki ljudi prirodno takvi, to nije točno. Istina je da imamo neke osobine koje nam olakšavaju ili otežavaju nošenje s različitim iskustvima, ali mnoge stvari mogu naučiti i uvježbati. Asertivnost je prvenstveno vještina koja se uči i vježba tijekom života.

Najbolji način za asertivno izražavanje su JA-poruke.

JA-poruke opisuju ponašanja druge osobe, osjećaje koje je u nama izazvalo to ponašanje, posljedice koje smo imali zbog tog ponašanja te što očekujemo ili želimo od osobe u budućnosti. Na taj se način otvara put prema konstruktivnoj komunikaciji i rješavanju problema.

Za razliku od JA-poruka, TI-poruke usmjerene su na osobine druge osobe i često dovode do potrebe za obranom. One vrednuju osobu s kojom komuniciramo, ističu pogrešku sugovornika, dovode do otpora ili do potrebe za obrambenom komunikacijom. Takva komunikacija često dovede do još više međusobnih optužbi i nerazumijevanja.

Dakle, formula za dobru asertivnu JA-poruku je sljedeća:

Ja osjećam______________  (emocionalni odgovor)

kada_________________(…se nešto događa, kada netko nešto napravi…)

zato što_______________(razlog)

Ponekad je dobro dodati i četvrti dio

I ja trebam/imam potrebu _______________(korektivna akcija).

Zapamtite da je asertivnost vještina, što znači da ćemo je osnažiti  vježbanjem, odnosno redovitim prakticiranjem. Sretno!