2024./2025.
U sklopu Tjedna filozofije održana studentska sekcija „Kant i obrazovanje“ i studentska radionica „Kant kao odgajatelj“
Na Filozofskom je fakultetu u Osijeku od 20. do 22. studenoga 2024. godine u organizaciji Odsjeka za filozofiju i Odsjeka za njemački jezik i književnost u povodu Svjetskoga dana filozofije održan Tjedan filozofije, posvećen obilježavanju 300. godišnjice rođenja i 220. godišnjice smrti Immanuela Kanta, a dio su kojega činila i dva studentska događanja: studentska sekcija „Kant i obrazovanje“ i studentska radionica „Kant kao odgajatelj“.
Posljednjeg je dana Tjedna, u petak, 22. studenoga, održana studentska sekcija tematski zaokupljena Kantom u kontekstu obrazovanja. Sekciju su otvorili prodekanica za nastavu i studente izv. prof. dr. sc. Sanja Jukić i izv. prof. dr. sc. Pešić. Izlagalo se i diskutiralo potom o odnosu kulture, etike i slobode prema obrazovanju, razlikovanju javnog i privatnog uma, razumijevanju fizičkoga i odgoja dječje moralnosti, zatim Kantovu doprinosu koncepciji građanskog odgoja i razmatranju suvremenih izazova obrazovanja te usporedbi tematski relevantnih njegovih stavova s onima Karla Marxa. Sudjelovali su: Ivana Šojat, Marijana Mijić, Karla Pružinac, Luka Prijić, Ida Polak, Ante Klisović, Luka Mustapić, Irena Kapović, Martina Ivanović.
Tjedan je istoga dana kompletiran radionicom „Kant kao odgajatelj“, a koju su moderirali studentica Karla Pružinac i student David Mrđanov. Studenti su i studentice Odsjeka za filozofiju tom prilikom zajedno s osječkim i vukovarskim gimnazijskim učenicama i učenicima promišljali Kantove stavove u pogledu pedagogije i obrazovnih znanosti uopće. U tematskom sklopu općenito Kantove filozofije i posebno njegovih pedagoških ideja, naglasak je radionice putem praktičnih aktivnosti i rasprave te evaluacije i refleksije stavljen najprije na koncepte autonomije, slobodarenja, morala i moralnih zakona te kritičkog mišljenja – a u čemu se pokazuje presudna odgojna uloga učitelja.
Damir Sekulić
2023./2024.
Projekt: Slobodno vrijeme i mladi
Projekt „Slobodno vrijeme i mladi“ proveden je od studenog 2023. do lipnja 2024. godine s ciljem poticanja socijalne interakcije između studenata i socijalno osjetljivih skupina u riziku. Glavni je cilj bio smanjenje stigmatizacije rizičnih skupina u društvu, promicanje uvažavanja i prihvaćanja različitosti te razvoj vještina koje doprinose poboljšanju kvalitete života i studenata i osoba u riziku od socijalne isključenosti. Sudionici projekta bile su studentice 1. godine diplomskog studija Sociologije Filozofskog fakulteta u Osijeku, socijalno osjetljive skupine i mladi.
Projekt je uključivao niz aktivnosti koje su bile usmjerene na prepoznavanje i rješavanje problema socijalne isključenosti te unaprjeđenje kvalitete slobodnog vremena mladih. Prva radionica fokusirala se na uočavanje i definiranje rizika za mlade u zajednici, probleme s kojima se susreću rizične skupine te na načine suzbijanja stigmatizacije u društvu. Druga radionica imala je cilj poticanje timskog rada među mladima kako bi se smanjila socijalna isključenost, a u sklopu radionice studentice su provele jedan dan volontirajući s djevojkama s problemima u ponašanju. Treća radionica obuhvatila je razmjenu znanja izradom svijeća, što je potaknulo kreativnost i suradnju mladih. Također, provedeno je istraživanje specifičnosti provedbe slobodnog vremena kod mladih, posebno u kontekstu utjecaja digitalnih medija.
Projekt je završen okruglim stolom na temu „Komunikacija mladih u slobodno vrijeme“ gdje su sudionici raspravljali o izazovima i mogućnostima unaprjeđenja kvalitete slobodnog vremena. U raspravi su sudjelovale prof. prim. dr. sc. Katarina Dodig Ćurković, Zorica Pichler, stručna suradnica pedagoginja, Suzana Vargović, socijalna pedagoginja, Mislav Šušak, student 3. godine Sociologije te voditeljica projekta „Slobodno vrijeme i mladi“ doc. dr. sc. Ivana Perkušić. Na okruglom stolu raspravljalo se o načinima na koji su mladi provodili svoje slobodno vrijeme nekada te o tome kako to rade danas. Također, govorilo se o mentalnom zdravlju mladih i problemima u ponašanju koji su posljedica prekomjernog korištenja društvenih mreža, kao i o načinima i posljedicama komunikacije na društvenim mrežama. Zaključci okruglog stola uputili su na važnost odgovornog i uključivog roditeljstva kao čimbenika koji doprinosi uspješnom odrastanju. Osim toga, istaknula se važnost svjesnosti kvalitetne provedbe slobodnog vremena mladih.
Projekt je uspješno postigao svoje ciljeve, promovirajući socijalnu koheziju i razumijevanje među mladima i socijalno osjetljivim skupinama.
InfoDASKA 2024.
15. međunarodna studentska konferencija InfoDASKA održala se 23. i 24. svibnja 2024. godine na Filozofskom fakultetu u Osijeku. Ovogodišnju su konferenciju organizirali studenti Odsjeka za informacijske znanosti Filozofskog fakulteta u Osijeku uz podršku nastavnika Odsjeka za informacijske znanosti i Uprave Filozofskog fakulteta u Osijeku. Tema ovogodišnje konferencije bila je “Umjetna inteligencija – izazovi i mogućnosti” te su studenti informacijskih znanosti iz Mostara, Osijeka, Sarajeva, Zadra i Zagreba izložili 22 rada.
Prvi dan konferencije započeo je pozvanim predavanjem doc. dr. sc. Milijane Mićunović s Odsjeka za informacijske znanosti na Filozofskom fakultetu u Osijeku. Pozvano predavanje, naslovljeno kao krovna tema konferencije, pružilo je izvrstan i zanimljiv uvod u pitanja izazova s kojima se društvo susreće pri upotrebi umjetne inteligencije, ali i ukazalo na brojne mogućnosti njezine primjene. Nakon pozvanog predavanja uslijedile su tri sesije u kojima je predstavljeno ukupno 11 izlaganja.
Tijekom prvog dana konferencije svoja su izlaganja predstavili i studenti Odsjeka za informacijske znanosti Filozofskog fakulteta u Osijeku: Borna Petrović i Irena Poje predstavili su temu “Pismenost u području umjetne inteligencije studenata informacijskih znanosti”, Lea Mihaljević izložila je temu “AI pismenost” te Klara Krnjić koja je izlagala na temu pod naslovom “Buđenje emocija: mogu li roboti i UI razviti emocije?.
Tijekom drugog dana konferencije studenti su također u tri sesije održali preostalih 11 izlaganja te je studentica Bernarda Bošnjak, urednica časopisa Libros, predstavila 13. i posljednji broj studentskog časopisa studenata Odsjeka za informacijske znanosti Filozofskog fakulteta u Osijeku. Izlaganje je održala i alumni studentica Donata Szombathelyi koja je predstavila temu pod naslovom “Obrana digitalnog neba uz AIDefender”.
Neke od tema koje su studenti iz Zagreba, Sarajeva i Mostara predstavili bile su “Umjetna inteligencija kao metodološki alat u procjeni ličnosti”, “Digitalni aristotel”, “AI chatbot u ulozi knjižničara na info pultu”, “Umjetna inteligencija u glazbenoj industriji”, “Can machines think?” itd. Izlaganja su pobudila zanimljive rasprave koje su se nakon izlaganja i postavljenih pitanja odvijale i tijekom pauza za kavu, a u večernjim su satima svi zainteresirani studenti sudjelovali u organiziranoj zabavi – pub kvizu te koktel zabavi.
Neizostavno je napomenuti da se konferencija održala uz pokroviteljstvo Filozofskog fakulteta u Osijeku i Hrvatskog knjižničarskog društva, kao i sponzora koji su omogućili pauze za kavu (RedBull, Hell, Gondola, BalkanPharm). Sudionici su na konferenciji stekli nova znanja kroz zanimljive i opširne podteme te su imali priliku podijeliti svoje znanje s kolegama. Osim znanja konferencija im je donijela nova poznanstva, iskustva i nezaboravan provod.
SUDJELOVALI SMO NA 38. EFPSA KONGRESU!
Od 22. do 28. svibnja 2024., kolege Iva Vlašić, Aleksandar Zjalac i ja sudjelovali smo na EFPSA Međunarodnom kongresu koji se održao u Grčkoj, u mjestu Volos.
Na, sada već, 38. kongresu u organizaciji Europske federacije udruga studenata psihologije (EFPSA) istraživali smo emocije kroz prizmu različitih psiholoških pravaca. Tijekom različitih predavanja i radionica, što stručnjaka, što studenata, upoznali smo važnost emocija u različitim područjima rada psihologa te razmjenjivali iskustva i ideje s drugim kolegama.
Osim aktivnog učenja i upijanja iskustava drugih, predstavili smo i vlastiti rad – Hrvatsku skalu emocionalnog jedenja, koju smo konstruirali i validirali u sklopu kolegija na diplomskom studiju. Skala je namijenjena za ispitivanje emocionalnog jedenja u općoj populaciji u Hrvatskoj.
Uz učenje, upoznali smo i grčku kulturu, znamenitosti, hranu, ali i stvorili divna poznanstva s kolegama diljem Europe.
Ovaj kongres bio nam je divno iskustvo i vjetar u leđa za daljnji rad i napredak. Izuzetno smo zahvalni na ovoj prilici, na prepoznatosti našeg truda i rada, što nam je otvorilo mogućnost interakcije s drugim stručnjacima i studentima! Bilo je to nezaboravno, a nadamo se ne i posljednje, ovakvo iskustvo!
Romana Storjak, 2. godina diplomskog studija Psihologije
Obilježavanje blagdana Svetog Nikole u Udruzi za Down sindrom Osijek
Povodom blagdana Svetog Nikole, studenti Udruge pedagoga, USPOS našeg Fakulteta posjetili su 7. 12. Udrugu za Down sindrom u Osijeku. Zajedničkim snagama i uz dobru volju, studenti udruga ISHA, njemačkog jezika i USPOS, potičući tako humanitarnu suradnju udruga Fakulteta, pripremili su više od 40 paketića koje su napunili proizvodima dostupnim studentima u kantini Fakulteta ili u menzi te su uz to dodali paketić bojica i lijepu poruku u duhu blagdana. Kako bi upotpunili druženje, studenti su sa sobom poveli i svetog Nikolu te tako izmamili još veće osmijehe na licima i druženje nastavili uz ples i pjesmu!
Hvala svim studentima na sudjelovanju u ovoj humanitarnoj akciji te studenticama USPOS-a za pakiranje i pripremu paketića.
Obilježavanje Međunarodnog dana osoba s invaliditetom
Povodom Međunarodnog dana osoba s invaliditetom, studentice Pedagogije su s učenicima 6.b razreda iz OŠ Franje Krežme (dobro nam znanih susjeda) održale radionicu, a oni su nas ovom prilikom i posjetili na Fakultetu. Učenici su pokazali empatiju i spremnost za učenje o različitim invaliditetima te su aktivno sudjelovali u aktivnostima, razgovoru i stvaranju razumijevanja za osobe s invaliditetom.
Kao slatko iznenađenje, učenici su na kraju radionice dobili i šibe kao poklon za Svetog Nikolu
Hvala svim učenicima, pedagoginji i učiteljici za pomoć u realizaciji ove važne radionice!
Studentice FFOS-a sudjelovale na 10. međunarodnoj konferenciji „Savremeni trendovi u psihologiji“
Studentice 3. godine prijediplomskog studija psihologije Mirna Grujić i Gabrijella Stella Stanković predstavljale su Filozofski fakultet u Osijeku sudjelovanjem na 10. međunarodnoj konferenciji „Savremeni trendovi u psihologiji“ (STuP 2023) koja se održavala od 26. do 28. listopada 2023. godine na Filozofskom fakultetu u Novom Sadu u organizaciji Odsjeka za psihologiju.
Na konferenciji je prisustvovalo preko 200 izlagača, od kojih su četiri stručnjaka održala plenarna predavanja. To su bili: prof. dr. David Funder (University of California), prof. dr. Chris Fullwood (Birmingham City University), prof. dr. Jessica de Bloom (University of Groningen) i prof. dr. Peter Kindermann (University of Liverpool).
Studentice su aktivno sudjelovale na konferenciji izlaganjem rezultata istraživanja provedenog dodatnim aktivnostima na nastavi izbornog kolegija Psihologija boli, na temu „Differences in the experience of pain between people with chronic headache and chronic low back pain“ pod mentorstvom prof. dr. sc. Gorke Vuletić.
Studentice su, osim predstavljanja svog rada, bile aktivno uključene u konferenciju, istražujući najnovije trendove i proširujući svoje horizonte u području psihologije i istraživanja kvalitete života bolesnika. Njihovo sudjelovanje obuhvaćalo je osim izlaganja rada i prisustvo plenarnim predavanjima više istaknutih međunarodnih stručnjaka psihologa te aktivnu razmjenu ideja s ostalim sudionicima, pridonoseći tako dinamičnom i obogaćujućem konferencijskom iskustvu.
Prof. dr. sc. Gorka Vuletić
2022./2023.
STUDENTI FFOS-a NA KONFERENCIJI THE GEEK GATHERING
The Geek Gathering poznata je IT konferencija tech stručnjaka, kreatora ideja i inovatora, koja se održala od 5. do 7. listopada u Osijeku, i to na tri lokacije: u Kinu Urania – Geeks on the big screen & workshops, u Gradskoj i sveučilišnoj knjižnici Osijek (GISKO) i Restoranu Lumiere – Masterclasses te u Trici Caffe baru – Discussion and chill.
Na konferenciji su sudjelovali naši studenti volonteri i sudionici konferencije. Volonteri su bili Martina Bošković, Katarina-Marija Radaković, Kristina Gagulić, Litvić Leonarda, Monika Ageljić, Klara Krnjić, Dorotea Dražić, Luka Marić, Monika Brandić i Mijo Marković.
Sudionici konferencije bili su Martina Slobođanac, Lucija Smolka, Anna-Marie Gašparović, Dario Alduk, Sven Kroflin, Marija Milošević, Katarina Ćulap, Dominik Ivančić, Kristina Ćukac i Tamara Orihovac.
O konferenciji će najbolje izvijestiti sam student koji je na njoj sudjelovao – Dario Alduk.
Prvi dan konferencije održao se u cafe baru Trica. Prvo predavanje u obliku razgovora pod nazivom Startina-up in Croatia – rising money from the US održali su Vladimir Bosiljevac i Srđan Kovačević. Govorili su o počecima startup-a u Hrvatskoj po uzoru na američke investitore te kako to otprilike izgleda od razvoja ideje pa do samo financijske strane. Sljedeće predavanje održao je Hrvoje Ćosić (CEO brzorastuće Aircash firme) pod nazivom Aricash – a rising star of fintech. Predstavio je Aircash – karticu koja omogućava digitalno i sigurno plaćanje. Iduće predavanje održao je Ivan Hendija pod nazivom Danas gadget – sutra otpad? u kojem je govorio o gadgetizaciji društva. Posljednje predavanje pod nazivom Brainwaves to bytes: engineering the digital brain izložio je Zvonimir Vrselja. Kraj prvoga dana konferencije obilježio je party.
Drugi, a ujedno i glavni dan konferencije većim se dijelom održao u kinu Urania, nešto u Caffeu Trica te u American Corneru (GISKO).
Dominik Vidaković održao je predavanje pod nazivom Džabe ti novi feature ako ga ne koristi end-creature. U tom predavanju predstavio je važnost pozitivnog korisničkog iskustva te naveo razloge zbog kojih bi se ono trebalo razvijati prema povratnim informacijama i prikupljenim podacima, a ne prema korisnikovim željama jer se stvarno iskustvo često razlikuje od želje. Predavanje How to know what your customers want – before they realize it themselves? održala je Kaja Pavlinić – projekt menadžerica u IT području. Kroz predavanje je podijelila svoje iskustvo i znanje o načinima razumijevanja korisnikovih potreba, ponašanja i želja. Matej Dragun održao je predavanje Smart write it down, the fools try to remember, we are asking AI. Kroz predavanje je predstavio AI chatbotove koji su danas svakodnevica.
Merlin Rebrović podijelio je svoje iskustvo u radu za Google tim kroz predavnje How to have an amazing career working in the same place and on the same things for ten years. Domagoj Blažanin održao je predavanje/radionicu pod nazivom Fast (and furious) prototyping: staying ahead of the competition. Kroz perspektivu jednog developera sudionici su imali priliku čuti najbolje primjere iz prakse development područja. Posljednje predavanje Why FinOps certification is the next step for IT profesional održao je Dean Mišić. Kroz predavanje je pojasnio što je to FinOps u IT industriji, zašto je ta pozicija brzorastuća po pitanju potražnje te na koji način postati certificirani FinOps i na taj se način istaknuti na globalnom tržištu rada.
Cilj je konferencije bio povezati sve sudionike kroz interaktivna predavanja, radionice, okrugle stolove i druženja, poslušati perspektivu stručnjaka, razgovarati o strategijama i uhvatiti se u koštac s različitim pristupima rješavanju problema.
doc. dr. sc. Tomislav Jakopec i Dario Alduk, student 3. godine prijediplomskoga jednopredmetnog studija Informatologije
Ljetna škola u Bovecu – Prekogranični koncepti i prakse
Zahvaljujući stipendiji našega Fakulteta, sudjelovala sam na ljetnoj školi u slovenskom gradu Bovecu, čija je ovogodišnja tema bila Prekogranični koncepti i prakse.
Ljetna škola održavala se u razdoblju od 9. do 23. srpnja 2023. Tema ove ljetne škole provodila se kroz razne aktivnosti i nastavu. U svemu tome sudjelovali su profesori i studenti iz Italije, Hrvatske, Austrije i Slovenije te se u ljetnoj školi mogao pohađati dvotjedni tečaj bilo kojeg od ta četiri jezika, kao i furlanskoga. Kao studentica druge godine Njemačkoga jezika i književnosti, pohađala sam nastavu njemačkog jezika.
Prvu večer, nakon što smo smješteni u svoje sobe u Hotelu Alp, održalo se uvodno predavanje. Organizatori su se pobrinuli da svatko od nas dobije cimera iz neke druge države kako bi nas potakli na korištenje stranog jezika i upoznavanje. Moja cimerica bila je iz Beča te je učila hrvatski jezik kao početnik, a kako sam ja pohađala nastavu u naprednoj skupini za Njemački jezik, mogle smo se odlično sporazumijevati te si međusobno pomagati sa zadaćama.
Svaki dan (osim nedjeljom) imali smo nastavu od 9 do 13 sati. Na nastavi smo obrađivali razne teme i igrali igre, što je bilo poticajno za upoznavanje i korištenje stranog jezika. Ja sam bila u grupi sa studentima iz Italije, tako da smo se većinom sporazumijevali na njemačkome. Nakon nastave i ručka imali smo razne aktivnosti.
Neke od mnogih aktivnosti tijekom radnoga tjedna bile su radionice na svim jezicima, projekcija filma Ustav Republike Hrvatske, koji je pripremila organizacija za gluhe i nagluhe, Film svima! – Kultura svima!, noć društvenih igara, koncert na glavnome trgu ispred hotela itd.
Osim raznih manifestacije tijekom tjedna, imali smo i nedjeljne ekskurzije. Jedna je od njih bila i planinarenje do Tvrđave Kluže. Na idućem izletu išli smo u Italiju, u mjesto Duino, kao i u istoimeni dvorac. Ovaj izlet ostvario je temu prelaska preko granice i zbližio nas s kulturom i krajolikom Italije. Priroda je predivna i u mjestu Bovec, kao i u svim mjestima koje smo posjetili tijekom dvotjednoga boravka. Osim samostalne ekskurzije u Tvrđavu Kluže, organizirali smo rafting na rijeci Soči.
Zadnji dan ove ljetne škole na završnoj ceremoniji i dodjeli priznanja nekoliko je grupa imalo pjevačke i glumačke nastupe. Profesorica početničke grupe njemačkog jezika našu je grupu pripremala za improvizacijsku predstavu koju smo i održali. Bilo je vrlo zabavno i izazovno stati pred toliki broj ljudi, ali smatram kako smo iz tog iskustva puno naučili.
Ljetna škola Bovec naučila me puno toga o granicama i drugim kulturama te njihovim načinima razmišljanja. Također, imala sam priliku kontinuirano govoriti njemačkim jezikom, što je zapravo i bio razlog moga odlaska na ovu ljetnu školu. Iz ovoga iskustva izlazim s brojnim novim poznanstvima, prijateljstvima i anegdotama, a ljetna mi je škola omogućila opušteniji pristup u usmenom izražavanju na njemačkome jeziku, što je na mome studiju vrlo bitno.
Marijana Jugović
Studentica FFOS-a na konferenciji CECIIS 2023.
CECIIS (Central European Conference on Information and Intelligent System) znanstvena je europska konferencija o informacijskim i inteligentnim sustavima koja se održala u Dubrovniku od 20. do 22. rujna 2023. godine. Organizirali su je Fakultet za organizaciju i Informatiku u Varaždinu (FOI), Fakultet prometnih znanosti (FPZ), Fakultet elektrotehnike i računarstva (FER) te Fakultet elektrotehnike, računarstva i informacijskih tehnologija u Osijeku (FERIT).
Ovogodišnja tema bila je Digital human, a na konferenciju su pozvani profesori, predavači, studenti i ostali stručnjaci kako bi svoje znanje mogli prenijeti na različite načine – u obliku radionica, poster-izlaganja, prezentacija istraživanja ili u obliku trominutnog govora (eng. pitch). Održavalo se 12 različitih sesija.
Na konferenciji je sudjelovala i studentica našega Fakulteta Donata Szombathelyi koja je, uz mentorstvo doc. dr. sc. Tomislava Jakopeca i doc. dr. sc. Josipe Selthofer, uspješno predstavila rad te rezultate istraživanja na temu The impact of using ChatGPT on employees of Croatian IT companies u sekciji Trendovi u softverskom inženjerstvu. Rad će uskoro biti objavljen u zborniku.
Konferencijski događaji bili su popraćeni radionicama, poster-izlaganjima i pitch govorima, a u večernjim satima pub-kvizovima te koktel-druženjima u dvorištu Studentskog doma Academia. U slobodnom je vremenu bio organiziran obilazak staroga dijela grada Dubrovnika (Pile) autobusima te vožnja brodom prema otoku Lokrumu, popularnom mističnome mjestu s predivnom florom i faunom, gdje se snimala poznata serija Igra prijestolja (eng. Game of Thrones).
Konferencija je završila okupljanjem sudionika uz koktele.
Ova vrlo lijepo organizirana konferencija proširila je obrazovne horizonte, produbila znanje iz područja softverskog inženjeringa te pojačala vještine komunikacije na engleskom jeziku. Bila je to sjajna prilika za spajanje teorije i prakse te za stvaranje mostova između stručnjaka i studenata iz različitih dijelova Europe. Prezentiranje na CECIIS-u bilo je izazovno, no i s vrijednim povratnim odgovorom. Kroz ovo iskustvo, osim stručnog rasta, izgradile su se i trajne prijateljske veze s kolegama iz različitih zemalja (Poljska, Slovačka, Turska, Hrvatska). Dubrovnik je bio idealna kulisa za ovu konferenciju, pružajući ne samo intelektualnu inspiraciju, već i nezaboravne trenutke u predivnom okruženju.
Donata Szombathelyi i doc. dr. sc. Tomislav Jakopec
Fotografije: Tomislav Jakopec
STUDENTI FFOS-a u Edinburghu
Sudjelovali smo u Ljetnoj školi o modernizmu u britanskoj i irskoj književnosti
Zahvaljujući potpori Fakulteta, u srpnju smo sudjelovali u Ljetnoj školi o modernizmu u britanskoj i irskoj književnosti u Edinburghu, glavnome gradu Škotske.
Ljetna škola održavala se u organizaciji udruženja škotskih fakulteta pod nazivom SUISS: Text & Context od 10. do 21. srpnja, što je studentima pružilo priliku za dublje upoznavanje s glavnim gradom Škotske, škotskom kulturom te brojnim važnim i prepoznatljivim lokacijama.
Prvoga dana održavanja ljetne škole organizirano je useljavanje sudionika u studentske stanove, zajedničko druženje te upoznavanje s ostalim polaznicima. Već sljedećega dana započela su predavanja koja su vodili istaknuti profesori s brojnih fakulteta diljem Velike Britanije. Nakon predavanja slijedila su seminarska predavanja tijekom kojih su polaznici u okruženju svojih kolega i mentora predavača imali priliku nastaviti raspravu o djelu te autoru kojeg se toga dana obrađivalo.
Nakon seminara i zajedničkog ručka, organizirane su brojne aktivnosti koje su započele već drugoga dana boravka u Edinburghu – penjanje na planin(ar)ski vrh poznat pod nazivom Arthur’s Seat, uz koji je, kao i uz brojne ostale lokalitete sličnog naziva, povezana legenda o kralju Arturu. Sljedeća aktivnost kojoj smo prisustvovali bila je upoznavanje sa škotskom autoricom Rachel Plummer. Na tom smo druženju imali priliku čuti neka od autoričinih djela, kupiti knjigu te dobiti njezin potpis. Nadalje, organiziran je i posjet modernom, škotskom parlamentu, Mansfield Traquairu, crkvi koja je smatrana škotskom inačicom Sikstinske kapele, te još jedno upoznavanje s književnicom, u ovom slučaju sa Susan Sellers. Sudjelovali smo i u organiziranim obilascima lokalnih te fakultetskih knjižnica i knjižara.
Slobodno vrijeme iskoristili smo za istraživanje i upoznavanje grada i njegove okolice. Posjetili smo Nacionalni muzej Škotske te Nacionalnu galeriju, botanički vrt, stadion nogometnog kluba Hibernian, palaču britanske kraljevske obitelji te brojne znamenitosti kao što je Calton Hill.
Nezaboravne trenutke doživjeli smo i za održavanja jazz festivala i edinburškog karnevala na kojem su nastupali izvođači iz cijeloga svijeta te su prikazane brojne kulture čiji predstavnici žive u Škotskoj.
Neizostavni su bili i posjeti dvorcima, uključujući dvorac Craigmillar, jedan od najbolje očuvanih dvoraca u Škotskoj, te dvorac Edinburgh. Posjet tome dvorcu, koji je jedan od najpoznatijih i najposjećenijih simbola Edinburgha i Škotske, organiziran je zadnjega dana boravka u Edinburghu, čime smo zaokružili svoje škotsko iskustvo, vidjevši brojne isječke iz škotske ratne povijesti, kraljevske dragulje te kamen sudbine koji se koristi pri krunidbi svakoga britanskog monarha. Edinburgh smo pozdravili prisustvovanjem ispaljivanju iz topa zvanog One o’Clock Gun koji već dugo kroz povijest svakoga dana u jedan sat tradicionalno podsjeti pomorce da trebaju namjestiti svoje satove.
Također, ljetna škola pokazala se odličnom prilikom ne samo za usavršavanje znanja engleskog jezika kroz interakciju s kolegama iz različitih dijelova svijeta, već i za produbljivanje znanja o modernizmu u engleskoj književnosti. Nadalje, kroz brojne rasprave i razgovore o djelima, ali i povijesti te kulturi modernističkog perioda okušali smo se i u interdisciplinarnosti, jednom izrazito bitnom konceptu s brojnim primjenama u nastavi. Na koncu, ljetna škola omogućila nam je i prostor za maštovitost, izražavanje vlastitog mišljenja te naglasila potrebu pripreme za predavanja, a, s tim, i za održavanje vlastite nastave u budućem zanimanju.
Gloria Benčina, Karlo Čavlović
Održan prvi festival amaterskog kratkog filma na Odsjeku za njemački jezik i književnost
U utorak, 6. lipnja 2023. godine, u 18 sati, u Svečanoj dvorani Filozofskog fakulteta održan je prvi Filmfestival der Germanistik u skopu kojega su prikazana četiri kratka filma nastala u sklopu nastave na Odsjeku za njemački jezik i književnost: Faust, Die Verwandlung, Spuren der Vergangenheit und Gegenwart einer Essekerin i Einführung in die deutsche Literatur Slawoniens.
Posljednja dva spomenuta filma kratki su i domišljati osvrti studentice Irine Dmitrović na nastavno gradivo. Filmovi su dostupni na YouTube kanalu Filozofskog fakulteta.
Film Faust završni je projekt u sklopu kolegija Kazališna radionica II nositeljice DAAD-lektorice Mareike Korte. Studenti Santino Del Duca, Nina Đokić, Sara Hes, Mia-Sofi Mišetić i Andreja Mozer u kratkom filmskom uratku uspješno i s puno duhovitosti prilagodili su kanonski predložak suvremenom dobu. Nakon prikazivanja filma uslijedila je zanimljiva rasprava o različitim mogućnostima tumačenja lika Fausta te o aktualnosti književnog predloška.
Film Die Verwandlung završni je projekt u sklopu kolegija Filmske interpretacije književnosti nositeljice docentice Stephanie Jug. Film su izradili studenti Ivan Božić-Pavletić, Tomislav Fadljević, Davor Gavran, Dario Jakšić, Lucijana Ljubić, Lucia Maurus, Maria Mihatović, Sara Stanušić, Angelina-Ika Stojanović i Iva Nedić. Nakon prikazivanja filma, razvila se rasprava o procesu razvoja ideje adaptacije slavnog predloška. Studenti su odabrali nadasve inovativan pristup i aktualizirali Kafkinu preobrazbu kao preobrazbu pojedinca u člana queer zajednice koji prolazi uspone i padove samospoznaje u uskogrudnom društvenom okružju.
Završni skup s umirovljenicima iz udruga Aktivni umirovljenici Osijek i Sindikat umirovljenika Hrvatske Osijek
Završni skup s umirovljenicima iz udruga Aktivni umirovljenici Osijek i Sindikat umirovljenika Hrvatske Osijek održan je u utorak, 6. lipnja u svečanoj dvorani (soba 60) s početkom u 13:15. Na skupu je predstavljena radna verzija priručnika za gerontogoški rad sa starijim osobama, na kojemu su izv. prof. dr. sc. Renata Jukić i asistentica Mia Filipov surađivale sa studentima Pedagogije ak. god. 2021./2022. i 2022./2023. u okviru kolegija Andragogija. Završni skup s umirovljenicima pozdravim su govorima ispred Uprave Filozofskog fakulteta Osijek otvorile prodekanica za nastavu i studente izv. prof. dr. sc. Sanja Jukić i prodekanica za znanost i međunarodnu suradnju doc. dr. sc. Stephanie Jug. Nazočnima se obratio i v. d. voditelja Odsjeka za pedagogiju izv. prof. dr. sc. Goran Livazović, nakon kojega su prisutne pozdravili predsjednici umirovljeničkih udruga g. Mato Obradović i gđa Jelena Dodig. Priručnik su predstavile nositeljica kolegija Andragogija izv. prof. dr. sc. Renata Jukić i predmetna asistentica Mia Filipov, a susret je moderirala studentica Magdalena Bilić.
Nakon predstavljanja priručnika kao ploda suradnje studenata, umirovljenika i izvođačica kolegija otvoren je kreativni dio skupa, na kojemu se željelo dobiti povratne informacije od umirovljenika, studenata te znanstvenika s Odsjeka za pedagogiju o ostvarenim aktivnostima, ali i ideje kako nastaviti pružati podršku studentima pedagogije prilikom izgradnje profesionalnih kompetencija za rad sa starijim osobama te kako doprinijeti slobodnom vremenu starijih u Osijeku. Poseban je naglasak bio na razgovoru o profesionalnoj ulozi pedagoga u pružanju odgojno-obrazovne podrške osobama treće životne dobi u Hrvatskoj, za što je nužno već u okviru studija razvijati profesionalne kompetencije. Stoga je bilo govora i o mogućnosti uvođenja kolegija Gerontogogija na studij Pedagogije, odnosno diplomskog studija Andragogija, ali i drugih neformalnih/informalnih oblika podrške razvoju kompetencija studenata za rad sa starijima (volontiranje, stručna praksa). Na kraju skupa upriličena je prigodna zakuska i opušteno druženje okupljenih, a svi sudionici dobili su zahvalnice za sudjelovanje u izradi priručnika za gerontogoški rad sa starijim osobama (studenti), odnosno u gerontogoškim radionicama sa studentima Pedagogije ostvarenim u okviru kolegija Andragogija (umirovljenici).
Održana radionica povodom obilježavanja Svjetskog dana muzeja
Povodom obilježavanja Svjetskog dana muzeja Odsjek za informacijske znanosti Filozofskog fakulteta u Osijeku organizirao je još jednu radionicu u udruzi Aktivni umirovljenici Osijek. Dvadesetak umirovljenika okušalo se u društvenoj igri posvećenoj lokalnoj kulturnoj baštini grada Osijeka, a najsretniji igrači osvojili su i simbolične nagrade. U radionici, koja je organizirana u okviru projekta Izgradnja demenciji prijateljskih narodnih knjižnica, sudjelovale su studentice Mia Ćosić, Lucija Pintek i Katarina Mataija te prof. dr. sc. Kornelija Petr Balog i prof. dr. sc. Sanjica Faletar.
Održana studentska radionica o granicama Slavonije i kartografskom prikazu slavonskog pograničnog prostora
Podružnica za povijest Slavonije, Srijema i Baranje Hrvatskog instituta za povijest u Slavonskom Brodu u suradnji s Filozofskim fakultetom u Osijeku organizirala je studentsku radionicu „Granice Slavonije – Slavonija kao pogranični prostor) kartografski prikazi)“ koja se održala 4. i 5. travnja u maloj svečanoj dvorani Filozofskog fakulteta. Radionica je organizirana kao dio aktivnosti istraživačkog projekta „S(c) lavoni(j)a: ime, opseg i granični položaj u srednjem i ranom novom vijeku“ koji financira Hrvatska zaklada za znanost.
Program je započeo pozdravnim govorom dr. sc. Roberta Skenderovića koji je istaknuo kako je zadatak projekta rekonstrukcija povijesnog pojma Slavonija te usporedba današnjeg slavonskog prostora sa srednjim i ranim novim vijekom, uz izlaganja stručnjaka koji su u okviru projekta svojim spoznajama pridonijeli hrvatskoj historiografiji. Važan dio projekta čini suradnja s akademskom zajednicom i visokim školstvom. Svrha studentske radionice bila je učiniti studente povijesti aktivnim sudionicima i slušateljima.
Prvi dan programa obilježila su izlaganja dr. sc. Stanka Andrića, dr. sc. Roberta Skenderovića te izv. prof. dr. sc. Hrvoja Kekeza uz održanu studentsku radionicu. Dr. sc. Stanko Andrić predstavio je svoju istraživačku temu „Horonim Slavonija i njegove uporabe u ranom srednjem vijeku“. U svom je izlaganju istaknuo značenje i razliku etnotnima i egzonima Slaveni te njihovo moguće podrijetlo, etničke sastavnice Svetog Rimskog Carstva i važnost povijesnog izvora Nestorova kronika koji je vrijedan doprinos povijesti slavenskih naroda. Dr. sc. Robert Skenderović izložio je temu „Prijelomno 17. stoljeće – pomak pojma Slavonije na istok“. U predavanju je prikazao razlike povijesnog prikaza prostora Slavonije na primjeru Mercatorove karte koja datira u 16. stoljeće, povijesnih karata Slavonije te osmanlijskih izvora o području požeškog sandžaka koji je obuhvaćao današnji slavonski prostor. Širenje Slavonije u 17. stoljeću utječe na izmjenu percepcije povijesnog prostora u kartama i drugim povijesnim izvorima te određenje slavonskog i hrvatskog identiteta. Skenderović upozorava na važnost etničke strukture stanovništva i smještanje hrvatske vojske u pogranični prostor, uz djelovanje slavonskih franjevaca i zagrebačke biskupije koji su prepoznali početak slabljenja Osmanskog Carstva.
Izv. prof. dr. sc. Hrvoje Kekez predstavio je temu „Prikazi brodske Posavine na kartografskim skicama u ostavštini grofa Luigija Fernandina Marsiglija u Bologni“. Uvodni dio predavanja bio je posvećen kontekstu Velikog bečkog rata i oslobođenju Slavonije. Kartografska ostavština grofa Luigija Marsiglija znatno je pridonijela rekonstrukciji hrvatskih i mađarskih pograničnih prostora, koji vjerodostojno prikazuju sliku vremena s kraja osmanske vlasti u Slavoniji. Uz kratki osvrt na Marsiglijevu biografiju prof. Kekez govorio je o povijesnom razvoj vojne kartografije u 16. i 17. stoljeću. Završnica prvog dana održavanja projekta bila je posvećena studentskoj radionici „Kartografski prikazi Slavonije od 15. do 17. stoljeća“, pod vodstvom prof. Kekeza. U radionici su sudjelovali studenti povijesti 2. godine preddiplomskog studija Filozofskog fakulteta. Podijelivši studente u nekoliko skupina, prof. Kekez uputio ih je na proučavanje i opisivanje toponima županija i naselja, planinskih, šumskih i riječnih područja, prometnih pravaca, srednjovjekovnih puteva i graničnih prostora slavonskog i srijemskog prostora za vrijeme osmanske vlasti.
Drugi dan programa obilježila su izlaganja doc. dr. sc. Anđelka Vlašića, dr. sc. Milana Vrbanusa i muzejskog savjetnika Ante Grubišića te zaključen još jednom studentskom radionicom. Program je otvoren izlaganjem doc. dr. sc. Anđelka Vlašića o „Upravnoj podjeli Slavonije pod osmanskom vlašću“. Uvodni dio predavanja bio je posvećen povijesnim prekretnicama osvajanja Bosne, Beograda kao ključa Ugarske i bitke na Mohačkom polju, nakon čega je uslijedilo osmansko osvajanje čitavog područja današnje Slavonije. Nakon pada Slavonije u ruke Osmanlija, osmanska je uprava bila organizirana u nekoliko sandžaka, od kojih su za hrvatsko područje najvažniji bili Požeški, Cernički, Krčki i Kliški sandžak. Kao nedoumica ispostavlja se Orahovički sandžak zbog spominjanja bega od Orahovice u izvorima iz 1586. godine. Prof. Vlašić istaknuo je kako su administrativni preustroji nahija i kadiluka bili uobičajeni tijekom osmanske uprave. Zaključku predavanja prethodio je osvrt na feudalne posjede i trgovište u predosmansko doba.
Izlaganje dr. sc. Milan Vrbanus bilo je posvećeno „Upravnim promjenama na području Slavonije u prvoj polovini 18. stoljeća“. Vrbanus se na početku predavanja osvrnuo na prekretnice u oslobađanju slavonskog prostora krajem 17. stoljeća. Istaknuo je problematiku dvovlašća Dvorske komore i Dvorskog ratnog vijeća na slavonskom prostoru, kada su posljedično organizirani prvi provizorati na čelu s provizorima. Vrbanus je istaknuo kako su komisijskim djelovanjem na kraju 17. stoljeća uvedeni u posjed prvi vlasnici slavonskih posjeda, što je obilježilo stvaranje slavonskog i cerničkog vlastelinstva. Vrbanus se osvrnuo i na gospodarske i upravne posljedice stvaranja vlastelinstva u Slavoniji. Zaključno, Vrbanus je govorio o reorganizaciji komorske uprave od 1725. do 1743. godine, kada se odvija transformacija lokalne uprave u Slavoniji kao plod društvenih promjena u Slavoniji i Beču. Lokalna uprava postajala je sve funkcionalnija, unatoč manjku obrazovanih službenika.
Muzejski savjetnik Ante Grubišić govorio je o „Prvim objektivnim kartografskim prikazima slavonsko-srijemskih vlastelinstava“. Grubišić je ukazao na važnost povijesne kartografije kao povijesne znanosti te zastupljenosti povijesnih karti u historiografskim radovima. Grubišić je prikazao povijest kartografije od Požarevačkog mira i osmanskog Osijeka do reforme poreznog sustava Josipa II. i organiziranja distrikta valpovačkog vlastelinstva. Kao i prethodnog dana, program je završen studentskom radionicom. Pod vodstvom muzejskog savjetnika Grubišića održana je radionica „Kartografski prikazi Slavonije u 18. stoljeću“.
Predavač Grubišić prisutnim je studentima predstavio 30-ak velikih zemljovida na kojima su prikazana razna naselja na širem području Vukovara i Osijeka kako su izgledala tijekom 18. stoljeća. Pojedini zemljovidi prikazivali su naselja Vukovarskoga vlastelinstva s detaljno prikazanim šumskim prostranstvima, obrađenim poljima, strateški važnim prijelazima rijeka itd. Studenti su imali priliku pitati predavača brojna pitanja o različitim detaljima na zemljovidima, uključujući neupućenim promatračima nepoznate kartografske oznake i simbole, detalje na legendama zemljovida i sl. Predavač Grubišić istaknuo je kvalitetu zemljovida po pitanju matematičke preciznosti i posvećenosti detaljima te je pohvalio dalekovidnost vlasnika Vukovarskoga vlastelinstva, koji je u 18. stoljeću angažirao kartografskog stručnjaka iz Austrije i time omogućio izradu visokokvalitetnih zemljovida koji po kvaliteti neće biti nadiđeni idućih 200 godina. Organizatori radionice na kraju su se zahvalili kolegama Vlašiću i Jelašu na suradnji na organizaciji radionice te Filozofskome fakultetu na srdačnom domaćinstvu. Dr. sc. Skenderović ocijenio je radionicu kao vrlo uspješnu i izrazio želju da Podružnica Instituta i Filozofski fakultet i ubuduće organiziraju ovakve i slične zajedničke projekte.
Izvannastavna aktivnost jedanaest studenata Filozofskog fakulteta u Osijeku diplomskog studija Engleskog jezika i književnosti i Njemačkog jezika i književnosti nastavničkog smjera u okviru metodičkih kolegija i u pratnji docentica Draženke Molnar i Manuele Karlak
Vukovar, 1. travnja 2023. – Posjet OŠ Dragutina Tadijanovića
Dana 1. travnja 2023. godine studenti Filozofskog fakulteta u Osijeku u pratnji doc. dr. sc. Draženke Molnar i doc. dr. sc. Manuele Karlak posjetili su Osnovnu školu Dragutina Tadijanovića u Vukovaru povodom manifestacije Language Weekend kojom se promiče kulturna i jezična raznolikost u nastavi.
Uspješna suradnja Odsjeka za engleski jezik i književnost s Osnovnom školom u Vukovaru seže još u 2017. godinu, a nastavila se i ove godine uz dodatno sudjelovanje Odsjeka za njemački jezik i književnost i na inicijativu izv. prof. dr. sc. Melite Alekse Varge. Rado smo se odazvali pozivu tamošnjeg profesora engleskog jezika i bivšeg studenta Filozofskog fakulteta Domagoja Rapčaka na ovogodišnju manifestaciju, koja je zbog simboličnog datuma održavanja tematski vezana uz humor u nastavi stranih jezika.
Izvannastavna aktivnosti realizirana je u okviru kolegija Nastava engleskog/njemačkog jezika u ranoj školskoj dobi i Metodika nastave engleskog/njemačkog jezika. Studenti su samostalno pripremili i održali pet radionica na engleskom i njemačkom jeziku u tri uzastopne sekcije u trajanju od 60 i 120 minuta. Radionice su bile namijenjene učenicima nižih i viših razreda osnovne škole.
U samostalnoj pripremi i održavanju radionica sudjelovalo je sedam studenata 1. i 2. godine diplomskoga dvopredmetnog studija Engleskog jezika nastavničkog smjera (Anamarija Plečić, Zvonimir Tokić, Tea Horvat, Mirna Krasnić, Čarna-Senka Kolar, Tomislava Ćavar, Nera Kovač) te četiri studentice 1. godine diplomskoga dvopredmetnog studija Njemačkog jezika nastavničkog smjera (Antonija Pavić, Veronika Bućo, Sara Kralj, Nives Peić).
Doprinos ove izvannastavne aktivnosti studenata ogleda se u stjecanju iskustva u praktičnoj primjeni metodičko-didaktičkih pristupa iz područja kulture i civilizacije te produbljivanju interkulturalnosti u nastavni engleskog i njemačkog jezika. Svim sudionicima upućena je zahvala i otvoreni poziv na buduću suradnju.
Večer poezije i studentska radionica kreativnog pisanja na njemačkom jeziku
U srijedu, 22. ožujka 2023. godine, od 18 do 20 sati u učionici 25 Filozofskog fakulteta u Osijeku u suradnji s Njemačkom zajednicom u Osijeku održana je večer književnosti i poezije. Doc. dr. sc. Stephanie Jug sudionike je uvela u značajke regionalne književnosti na njemačkom jeziku u Slavoniji, a specifično u život Ilke Marie Ungar i njezinu zbirku pjesama Feierabend. Nakon toga su prisutni učenici, studenti i gosti Fakulteta pod vodstvom doc. dr. sc. Sonje Novak sudjelovali u radionici kreativnog pisanja u sklopu koje je nastalo desetak pjesama na njemačkom jeziku, koje su autori pročitali u završnom dijelu radionice. Pjesme nastale u sklopu radionice Njemačka će zajednica objaviti u časopisu Njemačka riječ – Deutsches Wort. Sudionici su na kraju radionice mogli preuzeti i besplatne knjige o regionalnoj književnosti na njemačkom jeziku.
Koordinatori Hanna Klein ispred Njemačke zajednice – Deutsche Gemeinschaft,
doc. dr. sc. Stephanie Jug i doc. dr. sc. Sonja Novak ispred Filozofskog fakulteta u Osijeku
Fotografije: Hanna Klein
Studentica pohađala radionicu o terapijskom radu psihologa
Studentica 2. godine diplomskog studija Psihologije Ana Pašalić pohađala je uvodnu radionicu o terapijskom radu psihologa pod nazivom TA 101-Osnove transakcijske analize.
Radionica je održana 10. i 11. ožujka 2023. u Centru Budi svoj u Zagrebu. Edukaciju je provodila licencirana TA psihoterapeutkinja Petra Goršić. Tijekom 12 sati koliko je trajala edukacija polaznici su usvojili osnovne pojmove povezane s transakcijskom analizom i njezinom primjenom u psihoterapijskom i savjetodavnom radu čime je studentica proširila i dodatno obogatila svoje shvaćanje sadržaja obrađenog na kolegiju Psihoterapijski pravci, koji je obavezni kolegij na 1. godini diplomskog studija Psihologije.
Edukacija je bila iskustvenog koncepta te su osim predavanja svi sudionici primijenili naučene pojmove i konstrukte iz tog terapijskog pristupa, sudjelovali su u vježbama u kojima su stečena znanja primjenjivali i na svojem primjeru. Navedena edukacija proširuje znanja iz obveznog kolegija s diplomskog studija Psihologije (Psihoterapijski pravci) a koristit će se i za poboljšavanje komunikacije i međuljudskih odnosa u djelovanju studentskih udruga kojih je studentica član, što će doprinijeti boljoj sinergiji i uspješnijem funkcioniranju studentskih udruga i Studentskog zbora, čime će se osigurati veće zadovoljstvo i dobrobit studenata koji pohađaju Filozofski fakultet u Osijeku.
prof. dr. sc. Gorka Vuletić
STUDENTSKA KONFERENCIJA „ŽENE JUČER, DANAS, SUTRA“
Studentsku konferenciju „Žene jučer, danas, sutra“ organizirali su studenti Mihael Cojić, Karolina Hegediš i Anamarija Plečić u suradnji s Odsjekom za povijest Filozofskog fakulteta u Osijeku. Konferencija se održala 8. i 9. ožujka 2023. godine u Svečanoj dvorani (prostorija 60) na Fakultetu. Cilj konferencije bio je prikazati kako prošlost utječe na našu sadašnjost i kako će naša sadašnjost oblikovati budućnost, osobito kada je riječ o položaju žene u različitim privatnim i profesionalnim područjima. Dana 8. ožujka službeno je otvorenje konferencije bilo u 9.30, a program je trajao do 17.35. Drugoga dana program je započeo u 9.00, a završio u 17.50.
Na konferenciji je prvog dana (8. ožujka) kao izlagačica prva sudjelovala izv. prof. dr. sc. Anita Dremel s Katedre za sociologiju Filozofskog fakulteta u Osijeku. Tema izlaganja profesorice Dremel bila je „Feminizmi jučer, danas, sutra“. Nakon profesorice Dremel uslijedilo je izlaganje dr. sc. Gabriele Dobsai s Katedre za mađarski jezik i književnost, koja je održala predavanje na temu „Kako su žene doprinijele Mađarskoj revoluciji i borbi za slobodu 1848.–49. godine?“. Potom je uslijedilo izlaganje Petre Plantosar s temom „Serve, ancile, famule i robinje u srednjem vijeku“. Nakon toga izlaganja uslijedila su dva studentska izlaganja. Prve studentice izlagačice bile su Beatriz Brkić i Sandra Naletilić, studentice Filozofskog fakulteta u Osijeku, s temom „Marija Jurić – Zagorka: zaštitnica hrvatske i ženske misli“. Potom je uslijedilo izlaganje studenta Luke Grbavca, koji je održao izlaganje na temu „Žena, majka, basileus – položaj žena u Bizantskom Carstvu“.
Nakon toga uslijedila je pauza za ručak u vlastitom aranžmanu. Pauza je trajala do 14.00 te je nakon nje nastavljen program konferencije.
Prve izlagačice nakon pauze za ručak bile su Tatjana Topalov i Nikolina Baškarad iz udruge Đola, koje su održale izlaganje na temu „Mistična Baranja i one koje ju takvom čine“. Nakon udruge Đola izlaganje su održale bivše studentice Filozofskog fakulteta u Osijeku Katarina Tomašević i Sonja Erceg s temom „Zastupljenost žena u udžbenicima povijesti“. Potom je uslijedilo izlaganje studentica Filozofskog fakulteta u Osijeku Dejane Đurić i Leonarde Perić na temu „Prva žena SFRJ“. Studentica Filozofskog fakulteta u Osijeku Franka Maslov izložila je temu „Harriete Tubman – heroina podzemne željeznice“. Posljednje izlaganje prvoga dana konferencije održale su mag. preaesc. educ. Vedrana Kuti i Marta Keglević, studentica Filozofskog fakulteta u Osijeku, na temu „Ravnopravnost učimo od malih nogu“.
Na konferenciji su drugog dana (9. ožujka) kao izlagači sudjelovale studentice Filozofskog fakulteta u Osijeku Maja Grgić i Nera Tomić. Tema njihova izlaganja bila je „»Savršena žena« u vizualnim medijima – ljudsko biće ili objekt?“. Nakon toga je uslijedilo predavanje bivše studentice Filozofskog fakulteta u Osijeku Valentine Markasović s temom „Djevojčica, baka, vuk: adaptacije Crvenkapice i razvoj ženskog lika u bajci“. Potom je uslijedilo izlaganje Mirne Šostarko, stručne suradnice Dkolektiva – organizacije za društveni razvoj, na temu „Ženski aktivizam i Hrvatskoj – jučer, danas, sutra“. Sljedeće na redu izlaganje bilo je ono bivše studentice Filozofskog fakulteta u Osijeku Dore Rašić i studentice Pravnog fakulteta u Osijeku Lare Rašić s temom „Madame de Pompadour – više od ljubavnice“. Iduće na redu predavanje bilo je studenata Filozofskog fakulteta u Osijeku Filipa Lasića i Dore Bašić na temu „Ideje Mary Wollstonecraft i njezin utjecaj na razvoj feminizma“. Studentica Filozofskog fakulteta u Osijeku Lucija Tomašević imala je izlaganje s temom „Slavenka Drakulić: Kao da me nema“.
Nakon toga uslijedila je pauza za ručak u vlastitom aranžmanu. Pauza je trajala do 14.00 te je nakon nje nastavljen program konferencije.
Prva izlagačica nakon pauze za ručak bila je književnica i prevoditeljica Ivana Šojat, koja je održala predavanje na temu „Žena – snaga svedena na površnost ljepote“. Potom je uslijedilo izlaganje Tomislave Ćavar, studentice Filozofskog fakulteta u Osijeku, na temu „Postoji li ženski pogled?“. Dorotea Drnasin, studentica Filozofskog fakulteta u Osijeku, održala je izlaganje na temu „Pozicija žena u obitelji i braku u Engleskoj krajem 18. stoljeća“. Potom je uslijedilo izlaganje studentice Filozofskog fakulteta u Osijeku, Katarine Mikulić, s temom „»Pomozi mi da to učinim sam« – Montessori odgoj za mir, pravdu, samostalnost i bolje sutra“. Petra Pekarić, studentica Filozofskog fakulteta u Osijeku, održala je izlaganje na temu „Dora Maar – Picasso i ja“. Iduće izlaganje bilo je na temu „Menstruacija: od tabu teme do zvijezda“, koje je održala studentica Filozofskog fakulteta Vanesa Jalšovec. Sljedeće studentsko izlaganje održala je Nera Kovač s temom „Doprinos žena u razvoju informacijske tehnologije“. Posljednje studentsko izlaganje, te ujedno i posljednje izlaganje na konferenciji, bilo je izlaganje studentice Filozofskog fakulteta u Osijeku Irene Kapović na temu „»Što je žena?« – suvremena definicija žene“.
Na konferenciji su se mogla čuti vrlo zanimljiva i kvalitetna izlaganja, a o uspješnosti provedene konferencije govori i mnoštvo pohvala koje su uputili i izlagači i Odsjek za povijest, kao i posjetitelji konferencije.
doc. dr. sc. Anđelko Vlašić
voditelj Odsjeka za povijest
Ljetna škola Bovec 2022.
Ljetna škola Bovec svake godine svojim unikatnim temama i programom privlači studente s raznih sveučilišta iz Italije, Austrije, Slovenije i Hrvatske na multikulturalni, višejezični dvotjedni tečaj u malom pitoresknom alpskom selu Bovec koje se nalazi u Sloveniji, blizu talijanske i austrijske granice. Cilj je inicijative razmjena znanja među studentima participantima u multinacionalnoj regiji Alpe – Jadran. Svake se godine tečajevi bave drugom specifičnom tematikom koja se odnosi na društvena, povijesna i kulturna pitanja zajednička spomenutoj regiji Alpe – Jadran. Jezični se tečajevi održavaju na talijanskom, slovenskom, njemačkom, hrvatskom i furlanskom jeziku, no program Ljetne škole uključuje i razne radionice gostujućih predavača sa sveučilišta, rasprave te fakultativnu i obveznu terensku nastavu koja se izvodi na području Boveca. Opća je tema Ljetne škole Bovec 2022. bila Geteilte Erinnerung – Erinnerungskulturen / Deljeni spomin – kulture spominjanja/ Memoria (con)divisa – Culture della memoria / Memorie (con)dividude – Culturis de memorie/ Podijeljeno sjećanje – kulture sjećanja.
Glavne značajke kojima je okarakterizirana povijest na prostoru Alpe – Jadran višestoljetni je mirni suživot različitih jezičnih i društvenih sastavnica te razmjena zajedničkih i individualnih kulturnih običaja, ali i tragični trenutci ratnih sukoba. Svi ti jaki konteksti mogu različito utjecati na oblikovanje sjećanja različitih kultura s prostora Alpe – Jadran, jednako kao što upravo ta sjećanja mogu prouzročiti i nove nepoželjne sukobe. Upravo je zato primarna problematika ove Ljetne škole bila pitanje može li se oblikovati podijeljeno sjećanje, tj. kultura sjećanja koja bi u prvi plan stavila značajke koje povezuju te različite kulture te tako stanovnicima regije Alpe – Jadran omogućila miran i skladan suživot?
Kao što je već spomenuto, važna komponenta Ljetne škole učenje je jezika te regije. Cjelokupni je program stoga bio usmjeren prema višejezičnosti i njezinu integriranju u živote studenata, ali i profesora koji su sudjelovali u Ljetnoj školi.
Osim vrlo bitne edukacijske komponente, Ljetna škola, kao i posebno okružje u kojem se ona odvija, nudi priliku za stvaranjem novih poznanstva, iskustava te uzajamnog nesvjesnog učenja o kulturama i jezicima studenata koji ju pohađaju. Zahvaljujući izvrsnoj organizaciji Ljetne škole te ljubaznosti i susretljivosti apsolutno svih profesora, gostujućih predavača, polaznika te dviju osoba bez kojih ova inicijativa ne bi bila moguća, Cristine Berette i Andree Wernig, vjerujem kako će Ljetna škola Bovec, kao i samo mjesto u kojem se održava, svim svojim polaznicima ostati u vrlo lijepom podijeljenom sjećanju.
Lorena Ober, 3. godina preddiplomskog studija Informatologije i Povijesti umjetnosti
Sudjelovanje studenata na konferenciji The Geek Gathering
Filozofski fakultet u Osijeku platio je kotizacije za 10 studenata za sudjelovanje na konferenciji The Geek Gathering koja se održavala 6. i 7. listopada 2022. godine.
Studenti
Volonteri
- Sven Kroflin
- Donata Szombathelyi
- Hana Lelas
- Nikolina Gams
- Eva Stojić
- Dajana Radić
- Marina Kresonja
- Stella Fleiss
- Anja Labak
- Ana Puhek
Sudionici
- Martina Slobođanac
- Irena Poje
- Filip Mudri
- Ena Maurus
- Mia Ćosić
- Tena Lončarević
- Marija Milošević
- Marko Buljan
- Antonia Krvavica
- Mijo Marković
Slijedi osvrt Martine Slobođanac, studentice 3. godine preddiplomskoga jednopredmetnog studija informatologije.
Četvrtak, 6. listopada 2022.
Na samoj konferenciji sudjelovalo je dvadesetak studenata Filozofskog fakulteta u Osijeku, od kojih je desetero volontiralo, a ostali su bili sudionici. Konferencija je započela u 14.00 sati registracijom na lokaciji kina Urania. Zatim je u Caffe baru Trica u 16.00 sati održana dobrodošlica za sve sudionike koja je trajala do 16.30. Nakon riječi dobrodošlice slijedila su četiri predavanja održana na engleskom jeziku. Prvo predavanje pod nazivom Whiskey masterclass od 16.30 do 17.00 sati održao je Miroslav Kljajić. Drugo predavanje održala je Nataša Kapov s temom Going upmarket – from small to enterprise in 18 months u vremenu od 17.15 do 18.00 sati. Treće predavanje održao je Mislav Malenica pod nazivom Five key lessons that could have saved me twenty years u vremenu od 18.15 do 19.00 sati. Posljednje predavanje održao je Toni Trivković pod nazivom From one to a ton: split tech city community u vremenu od 19.15 do 20.00 sati. Prvi konferencijski dan završio je koncertom Munguru jazz benda koji je trajao od 20.15 do 23.00 sata.
Petak, 7. listopada 2022.
Drugi konferencijski dan započeo je registracijom u 08.00 sati u kinu Urania, nakon čega je održano kratko uvodno predavanje i riječ dobrodošlice od 09.30 do 10.00 sati. Drugog su se konferencijskog dana održala brojna predavanja, radionice i tečajevi u vremenu od 10.00 do 17.00 sati u Caffe baru Trica, restoranu Lumiere, kinu Urania te Gradskoj i sveučilišnoj knjižnici Osijek. U vremenu od 13.00 do 14.00 sati održan je ručak, a dan je završio organiziranom zabavom na lokaciji Kazamat od 20.30 do 2.00 sata gdje su svirali Electric corn i DJ Back2back.
Studentima je sudjelovanje na konferenciji izuzetno dragocjeno iskustvo zbog primjene stečenih znanja u oblikovanje stručnih i znanstvenih teza.
doc. dr. sc. Tomislav Jakopec