EstLab – 18. ožujka 2025.
Senzualni jezik kritike i književnosti
Razgovor s Natašom Govedić
U N U T A R NJ E T I J E L O = J E Z I K
U današnje vrijeme visoko specijaliziranih znanja, kada stručnjaci postaju stručni u vrlo uskom području znanosti ili čak i umjetnosti, jer treba se istaknuti, ili ‘profilirati’, kako se često kaže, rijetko se nađu one, pa gotovo renesansne osobnosti koje bez problema plove morima znanja i svojim radom i djelovanjem povezuju daleke, ponekad i nevidljive i nedodirljive obale.
Čitajući životopis(e) Nataše Govedić, može se zaključiti da se radi o vrlo iskusnoj moreplovki koja o umjetnosti i znanosti piše i govori s neuhvatljivom lakoćom i pri tome se jako dobro zabavlja. Nataša nalazi podzemne struje koje spajaju književnost i teatar, poeziju i jezik, čitanje i življenje, školu i život.
Počet ćemo, stoga, naše druženje razgovorom upravo o toj zadnjoj temi, školi i životu, priprema li nas ona doista ZA život, kako nam institucije govore i kako u toj i takvoj školi naći za sebe, bilo učenika, bilo nastavnika, onaj prostor slobode koji doista postaje životan. Nataša će nam o školi, životu i slobodi govoriti kroz svoju najnoviju knjigu Pohvala odriješenim rukama – odvažna čitanja i kritičke pedagogije u kojoj se propituju prakse čitanja i pisanja s drugim vrstama kreativnog izražavanja.
Naš bi razgovor trebao zatim krenuti i sljedećom od tih neuhvatljivih struja kojima upravlja eros stvaranja, ono što Nataša sama naziva ‘senzualnim’ u jeziku. Propitivanjem onog čulnoga u procesu jezičnog uobličavanja vlastitog doživljaja knjige, predstave ili glazbe (re)kreiramo naše unutarnje tijelo i repliciramo se na mnoštvo novih načina. Područje književne i ine kritike u današnje je vrijeme postalo vrlo zahtjevno, nalazimo se u valovitom moru zaglušujućih informacija kada je teško naći svoj vlastiti glas, a pogotovo je teško napraviti razliku između kritizerstva i kritike. O svemu tome govorit ćemo i na temelju misli o književnosti i književnoj kritici izloženima u knjizi Nataše Govedić Oscar Wilde izlazi iz zatvora ili vaša omiljena umjetnost zove se kritika.
Ovo su samo ideje, plovidbene karte i skice, no more nas često baca na neistražena mjesta, tako da nikada ne znamo gdje ćemo završiti. Očekujemo, dakle, od naše gošće i sugovornice mnoštvo novih čuvstava i doživljaja, pa dođite na naše putovanje brodom EstLaba u utorak, 18. ožujka u 18.30 i sigurni smo da nakon toga više nećete biti isti.
Nataša Govedić bavi se pisanjem kao književnica, teatrologinja, kritičarka i edukatorica. Diplomirala je (1995), magistrirala (2000) i doktorirala (2007) komparativnu književnost i teatrologiju na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. Stalna je kazališna kritičarka Novog lista i jedna od osnivačica dvotjednika za kulturna i društvena pitanja Zarez, gdje je od prvog do posljednjeg broja radila i kao urednica. Glavna je urednica feminističkog časopisa Treća u izdanju Centra za ženske studije. Stalno je zaposlena na Odsjeku dramaturgije Akademije dramske umjetnosti, gdje je trenutno izabrana u zvanje izvanredne profesorice. Dosad je objavila petnaest znanstvenih knjiga iz područja teatrologije i filmologije (posljednje tri: Veličanstveno ništa, dramaturgije depresije, 2019; Stil za stil: živa rampa adapt-autorstva, 2021 te Oscar Wilde izlazi iz zatvora ili vaša omiljena umjetnost zove se kritika, 2022).
Kao književnica je objavila knjigu bajki Časozapisi (2010), dva romana iz područja animalne fantastike (Mrežir, 2013 i Zmajir, 2015). Mrežir je dobitnik nagrade SF-era. Objavila je i roman Kako zavoljeti morskog psa (2019), koji je bio finalist dviju književnih nagrada: Nagrade Janko Polić Kamov i Nagrade T-portala za roman godine. U izdanju Frakture objavila je i zbirku pjesma Zlice i vilice (2022), koja je bila ovogodišnja finalistica Nagrade Tin Ujević. Zajedno s vizualnim umjetnikom Ivanom Midžićem objavila je i knjigu Linija u šetnji s 279 pitanja o liniji kao flanerki.