Djeca s poteškoćama u razvoju
FUZ&JA (Filozofski u zajednici – i ja) projekt je popularizacije znanosti Filozofskog fakulteta Osijek. Kao dio programa FUZ&JA – e na Filozofskom fakultetu u Osijeku 13. ožujka 2024. godine održano je predavanje „Djeca s poteškoćama u razvoju“. Predavanje su slušali studenti prve godine studija Pedagogija. Predavačica Mirta Vladić, profesorica hrvatskoga jezika i književnosti, dramska pedagoginja, viša majstorica pripovjedačica – mentorica i voditeljica izvannastavnih aktivnosti za Osječko-baranjsku županiju radi u Medicinskoj školi Osijek. Također, radi i s djecom s poteškoćama u razvoju, djecom s Downovim sindromom kao voditeljica dramsko-kreativnih radionica. Studenti su vidjeli nekoliko dramskih predstava u kojima su sudjelovala djeca s Downovim sindromom kao i niz dramsko-pedagoških aktivnosti koje potiču maštu te podržavaju razvoj govora i jezika kao i razvoj motoričkih sposobnosti kod djece s poteškoćama u razvoju. Posebnu zahvalnost izražavamo prof. dr. sc. Goranu Livazoviću koji je podržao i pohvalio ovu aktivnost te izrazio želju za budućom suradnjom.
Radionica audiovizualnog prevođenja
Dana 10. ožujka 2025., u sklopu FUZ&JA-e, projekta popularizacije znanosti Filozofskog fakulteta, Alumni udruga FFOS provela je svoju prvu aktivnost u ljetnom ciklusu. Radionicu audiovizualnog prevođenja „Umijeće sažimanja“ održao je Mišo Grundler, magistar engleskog i švedskog jezika i književnosti. Nagrađivani književni prevoditelj s navedenih jezika te danskoga i norveškoga, sudski tumač, potpredsjednik DHKP-a i član upravnog odbora DHAP-a te vanjski suradnik i asistent na Katedri za skandinavistiku Filozofskog fakulteta u Zagrebu, Grundler je svoje dugogodišnje svestrano iskustvo u prevođenju predstavio studentima prevoditeljskog smjera diplomskog studija engleskog jezika i književnosti, a radionicu su podržali i drugi studenti te profesori s odsjeka za engleski i njemački jezik i književnost.
Kao najveće prednosti audiovizualnog prevođenja istaknuo je pristupačnost alata koji omogućuju rad od kuće te šarolikost sadržaja, no upozorio je i na kratke rokove i niske honorare. Zbog toga savjetuje da se prevoditelji pomoću strukovnih udruga kao što je DHAP obvezno upoznaju sa svojim pravima i traže podršku dođe li do njihovih kršenja.
Osim praktičnih vještina i formalnih obilježja audiovizualnog prevođenja, Grundler je kao preduvjete kvalitete naveo izvrsno poznavanje jezika u svim registrima, svijest o vremenskom i prostornom kontekstu sadržaja (poput mjernih jedinica, višeznačnica i sl.), kvalitetnu suradnju s lektorima, fleksibilnost i spremnost na istraživanje složenih pojmova te umrežavanje s drugim strukama budući da hrvatsko tržište ne omogućava užu prevoditeljsku
specijalizaciju. Istaknuo je neminovno stasanje umjetne inteligencije u većini vrsta prevođenja kao brze i jeftine „radne snage“, ali i kroz pregršt vlastitih domišljatih rješenja pri prijevodu humora – po kojem se izrazito lako razlikuje dobar, loš i strojni prevoditelj – podsjetio na važnost ljudske kreativnosti i potrebe za njegovanjem prirodnog jezika bez strojnih utjecaja. Zaključio je rekavši da su neprestano ulaganje u svoje znanje i cijenjenje vlastitog rada i vremena najbolji put do uspjeha.
Stručna služba škole u suradnji s roditeljima
Dana 16. siječnja 2025., u organizaciji Alumni udruge, Iva Šlogar, stručna suradnica i pedagog, održala je predavanje na temu “Stručna služba škole u suradnji s roditeljima”. Cilj predavanja bio je prikazati mogućnosti suradnje u suvremenoj školi. Sadržaj izlaganja obuhvatio je rad pedagoga kroz tri temeljna područja djelovanja školskog pedagoga, uz prikaz aktivnosti koje pedagog provodi u suradnji s roditeljima. Predavanje je uključivalo i rad sudionika na predlaganju vlastitih aktivnosti u okviru tematike suradnje s roditeljima.
Predavanju su prisustvovali studenti četvrte i pete godine diplomskog studija pedagogije. Sudionici su radionicu ocijenili izvrsnim komentarima, istaknuvši kako im je sadržaj bio koristan za primjenu u pedagoškoj praksi. Sudionici su pokazali motiviranost za interaktivno predavanje te im se zahvaljuje na komentarima.
Dramske tehnike i metode u nastavi književnosti
Na Filozofskom fakultetu u Osijeku u sklopu Fuzije, 13. prosinca 2024., članica Alumni kluba FFOS -a Mirta Vladić, profesorica hrvatskoga jezika i književnosti, dramska pedagoginja i viša majstorica pripovjedačica održala je radionicu Dramske tehnike i metode u nastavi književnosti. Radionica je održana kao dio nastave iz predmeta Metodika nastave književnosti čiji je predavač prof. dr. sc. Jakov Sabljić. Predavačica je na ulomcima iz romana, bajki i lirskih pjesama pokazala kako možemo pristupiti pripovjednom tekstu na suvremeniji način. Studenti su rado sudjelovali u interaktivnoj nastavi. Dramske tehnike koje su koristili su: smrznute slike, unutrašnji monolog, tunel misli, vrući stolac i vježbe improvizacije. Dramske metode, primjerice forum kazalište, procesna drama, ogrtač stručnjaka te skupno osmišljeno kazalište predavačica je samo spomenula. Budući da su to oblici sa zadanim ustrojstvom, zahtijevaju više vremena za izvedbu. U dramskom odgoju i obrazovanju igra je put do srca i misli učenika. Mašta potiče našu kreativnost i pomaže nam lakše razumjeti svijet u kojem živimo.
Alumni udruga, kao i izlagačica Mirta Faktor zahvaljuju se profesoru Sabljiću i studentima na suradnji.
Promocija knjige – Pedagogijska aksiologija
Dana 20. studenog 2024. godine, u Svečanoj dvorani Filozofskog fakulteta u Osijeku, održana je promocija znanstvene knjige Pedagogijska aksiologija. Organizatori događaja bili su Udruga diplomiranih studenata Filozofskog fakulteta u Osijeku (Alumni) i dr. sc. Ivan Lenard.
Uvodne riječi u ime Odsjeka za pedagogiju održala je izv. prof. dr. sc. Renata Jukić, dok je dr. sc. Ivan Lenard, kao moderator, predstavio autore knjige – prof. dr. sc. Mirka Lukaša s Odsjeka za pedagogiju Filozofskog fakulteta u Osijeku i dr. sc. Deana Cikovca. Publikacija, objavljena u ožujku 2024., ima za cilj etablirati pedagogijsku aksiologiju kao zasebno znanstveno područje posvećeno sustavima vrijednosti unutar pedagoških procesa.
Prof. dr. sc. Mirko Lukaš predstavio je knjigu kao interdisciplinarno djelo koje spaja filozofsku metodiku i pedagošku praksu. Naglasio je inovativni koncept spiralnog pristupa vrijednostima, koji je simbolično prikazan na naslovnici knjige.
Dr. sc. Dean Cikovac istaknuo je važnost unutarnjih vrijednosti kao nematerijalne baštine koja oblikuje pedagošku praksu. Prema njegovim riječima, obrazovni sustav treba težiti poučavanju vrijednosti, a ne samo prenošenju činjenica. Introspekcija i moralni temelji ključni su za formiranje generacija koje će graditi budućnost.
Kroz diskusiju s publikom naglašen je holistički i antropološki pristup knjige te potreba za vrijednostima kao nepromjenjivim osloncem pedagoškog djelovanja. Ovo je djelo značajan doprinos znanosti i praksi pedagogije, usmjereno na razumijevanje i implementaciju vrijednosti u suvremenom obrazovnom kontekstu.
Druga međunarodna znanstvena konferencija „Inovativni pristupi u odgoju i obrazovanju“
Druga je međunarodna znanstvena konferencija „Inovativni pristupi i odgoju i obrazovanju“ (15. i 16. studenoga 2024.) okupila vodeće znanstvenike, istraživače i stručnjake iz različitih područja odgoja i obrazovanja. Organizacija konferencije proizvod je suradnje doktoranada doktorskog studija “Pedagogija i kultura suvremene škole” na FFOS-u te Alumni udruge FFOS-a.
Na konferenciji je sudjelovao 31 sudionik iz Republike Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Mađarske te Belgije. Uz ostale sudionike i dva plenarna predavanja, svi su doktorandi (generacija 2022./2023.) uspješno izložili vlastite znanstvene radove. Ukupno je izloženo 24 znanstvena rada koja su bila podijeljena u 5 tematskih sesija gdje se raspravljalo o najnovijim inovacijama i izazovima u odgoju i obrazovanju.
Konferencija se održala uz financijsku podršku Filozofskoga fakulteta, Grada Osijeka te Osječko-baranjske županije.
Povratne informacije sudionika su pozitivne, uz poseban naglasak na visoku kvalitetu predavanja i organizacije.
Pripovijedanje kao metoda poučavanja
U okviru popularizacije znanosti “FUZ&JA” na Filozofskom fakultetu u Osijeku 13. svibnja 2024. godine održano je predavanje pod nazivom “Pripovijedanje kao metoda poučavanja”. Majstorica pripovjedačica Mirta Vladić, studentima je pripovijedala dvije priče: “Vreća puna laži” i “Okamenjeni plemić”. Nakon pripovijedanja, održano je predavanje o pripovijedanju kao metodi poučavanja u nastavi. Demonstrirano je nekoliko dramskih metoda poučavanja. Na kraju predavanja, studenti su sami pripovijedali priču Crvenkapica koristeći kamišibaj tehniku.
“Kišne kapi” – radionica i predavanje
Na Filozofskom fakultetu u Osijeku, 12. ožujka 2024. godine Mirta Vladić održala je predavanje i radionicu. Pripovijedala je priču studentima prve godine studija, smjer: hrvatski jezik i književnost. Riječ je o predmetu Dječja književnost koji predaje dr. sc. Dragica Dragun, redovita profesorica. U uvodnom dijelu predstavila je Prvi hrvatski studij pripovijedanja u Varaždinu. Mirta Vladić trenutačno pohađa treću godinu Studija te ima zvanje majstorice pripovjedačice. Razgovaralo se o važnosti pripovijedanja u svakodnevnom životu. Prisjetili smo se tko nam je kao djeci pripovijedao priče i na koji način. Studenti su pripovijedali neki događaj iz života dodajući pripovijedanju humoristične riječi, žargone, poštapalice i slično. Nakon toga kolegica je Vladić pripovijedala autorsku terapeutsku priču “Kišne kapi”. Studenti su zatim ih podijeljeni u skupine. Svaka skupina dobila je priču Rođen za kralja. Priču su podijelili na četiri mentalne slike. Nacrtali su crtež, odnosno simbole iz ulomka koji su im pomogli pri pripovijedanju. Zatim su kamišibaj tehnikom pripovijedali priču.
PREDAVANJE ZAŠTO LIJEČNICI ODLAZE IZ HRVATSKE?
U utorak, 6. veljače u 17h, u sklopu FUZ&ja-e, održano je predavanje naziva Zašto liječnici odlaze iz Hrvatske? Predavanje je održala sociologija Ljiljana Pintarić koja je predstavila rezultate svog doktorskog istraživanja koje se bavilo temom iseljavanja zdravstvenih radnika/ca iz Hrvatske. Cilj je njenoga rada bio utvrđivanje i razumijevanje ključnih, ali i svih ostalih relevantnih čimbenika koji sudjeluju u procesu donošenja odluke zdravstvenih radnika/ca o iseljenju, kao i različitih kontekstualnih varijabli koje na ovaj proces mogu utjecati.
U tu je svrhu provedeno kvalitativno istraživanje, a kao metoda istraživanja odabrana je metoda polustrukturiranog intervjua. Ciljane su populacije iseljenih, ali i neiseljenih zdravstvenih radnika/ca, kako onih koji su razmišljali (ili razmišljaju) o iseljenju, tako i onih koji tu opciju ne razmatraju. Intervjuirano je ukupno 45 zdravstvenih radnika/ca, a zbog konteksta pandemije bolesti COVID-19 tijekom koje se istraživanje odvijalo, svi su intervjui realizirani na daljinu, putem internetskih komunikacijskih platformi. Materijal dobiven istraživanjem analiziran je i obrađen metodom tematske analize po pristupu analize obrazaca. Primjeri su transkribirani i anonimizirani te odabrani predstavljeni javnosti koja je nekima od njih (primjerice mobing ili rodno uvjetovano nasilje) bila zgrožena.
Identificirano je pet tema koje grupiraju čimbenike relevantne za iseljavanje zdravstvenih radnika/ca iz Hrvatske, a to su organizacijski kontekst hrvatskog zdravstvenog sustava, društveno-politički kontekst suvremenog hrvatskog društva, profesionalne aspiracije zdravstvenih radnika/ca, kvaliteta života te sistemsko nasilje. Ključni su čimbenici iseljavanja neuređenost te visoki stupanj politizacije zdravstvenog sustava, percepcija visoke razine korupcije i nepotizma u zdravstvenom sustavu i društvu, izostanak meritokratskih principa u sustavu i u širem društvu, opća klima apatije i beznađa, kako u sustavu, tako i u širem društvu.
Predavanje je izazvalo velik interes javnosti koja je postavljala brojna pitanja tijekom predavanje time otvarajući druga pitanje i ukazujući na društvene probleme koje predavačicu profesionalno intrigiraju i želi se njima i ubuduće baviti.
PREDAVANJE ISKUSTVOM UMJETNOSTI
Predavanje Iskustvom umjetnosti održala je Martina Ivanović 30. 1. 2024. u prostoriji 39 Filozofskog fakulteta u Osijeku. Predavanje je imalo za cilj ponovno otvoriti i istaknuti pitanja umjetničkog djela, autentičnosti, a time i granica razumijevanja samog koncepta umjetnosti. Nakon kratkog izlaganja teme uslijedio je vizual odabranih umjetničkih djela, poput prikaza stripa, kazališta, notnog zapisa te pijanista, kao i dvije skulpture osječkog umjetnika Gračana, kojima je namjera ispitati stavove publike spram mogućih granica umjetnosti, onoga što se pod tim pojmom danas može smatrati te moguće gradacije unutar pojma, dakle može li se neko umjetničko djelo smatrati „boljim“ od drugog te prema kojim kriterijima. Predavanje je zaključeno pitanjima i komentarima prisutnih.
PREDAVANJE KAKO POSTATI EUROFILOZOF: SAVJETI ZA EUROPSKE KARIJERE
U srijedu, 24. 1. 2024., bivši student Filozofskoga fakulteta u Osijeku, Hrvoje Grganović održao je online predavanje naslova Kako postati Eurofilozof: savjeti za europske karijere. Predavanje je bilo otvoreno za javnost, a iako je predavač jezičar i ima najviše iskustva u poslovima koji se tiču prevođenja, predavanje je bilo korisno za sve studente društvenih i humanističkih znanosti koje zanimaju inozemne karijere.
Predavač je naglasio širok dijapazon karijernih mogućnosti za studente humanističkih usmjerenja jer se tijekom studija, neovisno o predmetu studiranja, na svim smjerovima u humanističkim znanostima (no i u većini društvenih) steknu prenosive vještine (prezentacijske, meke, komunikacijske) koje se cijene u svim sektorima. Potaknuo je studente na rano otkrivanje važnosti stjecanja inozemnog isksustva i umrežavanje putem studentskih poslova, volontiranja, razmjene i prakse.
Prezentirao je način prijavljivanja za poslove u EU institucijama, privatnom sektoru i nevladinim organizacijama te dao korisne, praktične savjete za pisanje životopisa kao i predstavljanje potencijalnim poslodavcima na razgovoru za posao. Budući da i sam sudjeluje u regrutiranju studenata, zna kako je biti „s one strane stola“ pa su pruženi savjeti i više nego korisni.
Po završetku predavanja, uslijedila su pitanja publike na koja je predavač strpljivo i suvereno odgovorio.