Drugom stranom – Pretpovijest (1. emisija) (26. X. 2021.)

Ciklusa novovalnih razgovora o vremenu, prostoru i napose glazbi u Estetičkom laboratoriju Filozofskog fakulteta Osijek.

Razgovarali Marijan Krivak i Goran Rem.

Snimak 1. emisije/epizode nalazi se na adresi https://youtu.be/q-aGRCoeseo.

Kilometar mora je vrlo val, je stih Branka Maleša, koncertno objavljen, u časopisu i na čitanjima – 1975., a uknjižen 1978. u albumu knjige Tekst. Humorna i apsurdna vedrina koja je bez ismijavanja, ali i – fantastičnim radom nogu zvučno-ritmičnih igara – sanirala patetični svijet sve malaksalije Povijesti istovremeno je morala biti još negdje – i to se naravno događalo u Zvuku, u Glazbi, u ljubljanskome bendu Buldožer, u njihovu montipajtonovskom albumu Pljuni istini u oči.

Radio je sličnu stvar ultrazafrkancije pjesnik iz Novog Sada – Vojislav Despotov, a prvi punkerski razbijutak iliti rad dekonstrukcije konkretnih povijesnih fraza sviraju 1976.i 1977.  Riječani – Paraf! A tada je već prekrasno – i prekasno za kočenje, i svi nadolazeći punkeri već odavna slušaju Buldožer, taj njihov prvi album kojeg oni snimaju na dominantno aktivnom službenom jeziku tadašnje SFRJ, i taj sjajni potez je smjestio album na stalne i visokozastupljene radio-ljestvice te Države.

Zahvaljujući tom albumu, Pljuni istini u oči, može se u Jugo-kontekstu reći kako je konkretno korpus odmaka od glam i prog rocka doista započeo kao buldožerovski zafrkantski NOVI VAL, koji je omogućio svim mudrim glazbenim urednicima toga prostora – alternirati, u prvom redu, dominaciju Bijelog dugmeta, koje je, netom, i samo doista razmaknulo neke granice i integriralo međugeneracijske niti, ali se glamovski uživjelo u herojstvo jugo-zvijezda i pristalo na ono što je i bilo – kako veli Darko Glavan – pastirski rock. Naime, Buldožer je Drugo, on je melodičan, kompozicijski uzbudljiv, a tekstualno desakralizacijski, antipatosan, tematski strahovito precizan u razigri i nadigranju najrastrošenijih motivskih ljiga – pa stizale one s glazbenih top ljestvica ili s masmedijskih emisijia ekraniziranih ili tiskanih. Buldožer je najkreativniji dekonstruktor socrealizma koji se sofisticirano konvertirao u najpopularniji Jogo-bend sredine i kraja sedamdesetih. No, Buldožerov proto-novi val je donio zalihe Pameti koja je oslobodila punkere i od Pameti i od nepameti i dala im scenski prostor – stoga stižu i ne mare za pamet nego se keze i ljute ili protoestetiziraju svoju prljavost, ali stižu i prije nego što u drugim i trećim albumima pristaju na sudbine stadionskih bandova. A tad je već sredina 80-ih i to je to. (Goran Rem)