Smjernice za korištenje umjetne inteligencije

Smjernice za korištenje umjetne inteligencije

na Odsjeku za informacijske znanosti na Filozofskom fakultetu u Osijeku

 

Smjernice se donose na prijedlog Etičkog povjerenstva Filozofskog fakulteta u Osijeku.

Cilj je smjernica osigurati etičko i odgovorno korištenje umjetne inteligencije u radu nastavnika i studenata na Filozofskom fakultetu u Osijeku, s ciljem unaprjeđenja akademskog integriteta i izvrsnosti.

Smjernice je nužno redovito ažurirati i prilagođavati s obzirom na razvoj tehnologije umjetne inteligencije i etičkih okvira i standarda.

 

Smjernice za korištenje umjetne inteligencije – nastavnici

Općenito

Korištenje alata umjetne inteligencije u nastavi treba imati za cilj unaprjeđenje kvalitete nastave, poticanje inovativnog i kritičkog pristupa obrazovanju te razvoj digitalnih vještina nastavnika i studenata.

Odgovornost za sve sadržaje generirane uz pomoć alata umjetne inteligencije je na autorima, tj. nastavnicima koji su te alate koristili.

Nastavnici mogu definirati detaljnije smjernice za pojedine kolegije i nastavne aktivnosti.

Također, nastavnici mogu ograničiti korištenje alata umjetne inteligencije ako to zahtijeva postizanje ishoda učenja kolegija.

Informiranost i razumijevanje

Nastavnici trebaju biti informirani o tome koje alate umjetne inteligencije mogu koristiti te kako i u koje svrhe (npr. za planiranje nastave, pripremu nastavnih materijala, procjenu i ocjenjivanje, i dr.).

Nastavnici trebaju razumjeti prednosti, ali i ograničenja alata umjetne inteligencije kako bi ih mogli kritički koristiti.

Nastavnici trebaju redovito pratiti napredovanje tehnologije i razvoj alata umjetne inteligencije te se educirati za njihovo korištenje.

Transparentnost

Nastavnici trebaju informirati studente kada i kako koriste alate umjetne inteligencije u nastavi (koji su konkretno alat koristili, u koje svrhe, na koji način i u kojem vremenskom okviru).

Ako nastavnici koriste alate umjetne inteligencije za ocjenjivanje, trebaju studentima objasniti kriterije koje su koristili te kako odabrani alati rade.

Ljudsko djelovanje i nadzor

Nastavnici trebaju osigurati sustav praćenja kako bi se spriječila pretjerana pouzdanost ili oslanjanje na alate umjetne inteligencije.

Privatnost i upravljanje podatcima

Nastavnici trebaju biti svjesni da alati umjetne inteligencije koriste njihove (osobne i istraživačke) podatke i da ih kasnije mogu kontrolirati i koristiti u druge namjene.

Ako koriste alate umjetne inteligencije u nastavi, nastavnici trebaju osigurati zaštitu privatnosti podataka studenata.

Svaka osoba čiji se podatci prikupljaju i koriste uz pomoć alata umjetne inteligencije mora biti informirana i dati pristanak.

Raznolikost, nediskriminacija i pravednost

Nastavnici trebaju biti svjesni pitanja pristranosti u radu s alatima umjetne inteligencije te osigurati pravedan pristup i odnos prema svim studentima.

Korištenje alata umjetne inteligencije treba biti prilagođeno različitim potrebama i razinama sposobnosti studenata.

Korištenje alata za otkrivanje plagijata

Za otkrivanje plagijata moguće je koristiti specifične alate za otkrivanje plagijata.

Potrebno je uzeti u obzir činjenicu da mnogi takvi alati daju lažno pozitivne, odnosno lažno negativne rezultate zbog čega je nužna konačna procjena nastavnika.

 

Smjernice za korištenje umjetne inteligencije – studenti

Općenito

Odgovornost za sve sadržaje generirane uz pomoć alata umjetne inteligencije je na autorima, tj. studentima koji su te alate koristili.

Za konkretne upute o korištenju alata umjetne inteligencije (primjerice, u kojoj je mjeri dopušteno korištenje alata umjetne inteligencije pri izradi određenog zadatka), potrebno je konzultirati se s predmetnim nastavnikom i mentorom ocjenskog rada.

Informiranost i razumijevanje

Studenti trebaju biti informirati o tome koje alate umjetne inteligencije mogu koristiti, na koji način i u koje svrhe.

Kako bi ih mogli kritički koristiti, studenti trebaju razumjeti prednosti, ali i ograničenja alata umjetne inteligencije.

Transparentnost

Studenti trebaju informirati nastavnike kada i kako su koristili alate umjetne inteligencije (koji su konkretno alat koristili, u koje svrhe, na koji način i u kojem vremenskom okviru).

Ljudsko djelovanje i nadzor

Studenti trebaju koristiti alate umjetne inteligencije kao pomoć, a ne kao zamjenu za razvijanje akademskih vještina i vještina kritičkog razmišljanja općenito, izbjegavajući pritom prekomjerno oslanjanje na alate umjetne inteligencije.

Privatnost i upravljanje podatcima

Studenti trebaju biti svjesni da alati umjetne inteligencije koriste njihove (osobne i istraživačke) podatke i da ih kasnije mogu kontrolirati i koristiti u druge namjene.

Svaka osoba čiji se podatci prikupljaju i koriste uz pomoć alata umjetne inteligencije mora biti informirana i dati pristanak.

Poštenje i integritet

Alati umjetne inteligencije trebaju se koristiti etički, odnosno ne smiju se koristiti za plagiranje i varanje. Kada se koriste alati umjetne inteligencije potrebno ih je kritički vrednovati i provjeriti sadržaj teksta kako bi se izbjegli nenamjerno plagiranje, netočnosti i pristranosti.

Pri korištenju alata umjetne inteligencije u istraživanju i pisanju potrebno ih je navesti (citirati) kao izvor.

Korištenje alata umjetne inteligencije

Alati umjetne inteligencije mogu se općenito koristiti za različite svrhe:

  • prevođenje literature na stranom jeziku,
  • jezično i stilsko uređenje teksta,
  • izradu tabličnih, grafičkih, slikovnih i multimedijalnih priloga,
  • izradu prezentacija,
  • razradu ideja i nacrta,
  • pronalazak literature i izvora,
  • generiranje programskog koda,
  • analizu skupova podataka.

Studenti trebaju pravovremeno konzultirati predmetne nastavnike kako bi utvrdili u koje je svrhe korištenje pojedinih alata dopušteno na pojedinim kolegijima.

 

Literatura i izvori

Europska komisija. (2022). Etičke smjernice namijenjene nastavnom osoblju za upotrebu umjetne inteligencije i podataka u poučavanju i učenju. Ured za publikacije Europske unije.

Kralj, L., Blažić, A., Valečić, H., Janeš, S., Blašković, V., Marinić, N., Slišurić, K., Dasović, D., Majdandžić. V., i Rakić, D. (2024). Umjetna inteligencija u obrazovanju: Edukativni priručnik o primjeni umjetne inteligencije u učenju i poučavanju za učitelje, nastavnike i stručne suradnike u školama. Agencija za elektroničke medije i UNICEF. https://www.medijskapismenost.hr/wp-content/uploads/2024/04/Umjetna-inteligencija-u-obrazovanju.pdf

UNESCO. (2023). Guidance for generative AI in education and research. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000386693

UNESCO, i The Global Education 2030 Agenda. (2023). ChatGPT and Artificial Intelligence in higher education: Quick start guide. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000385146