Smjernice za korištenje umjetne inteligencije
na Odsjeku za informacijske znanosti na Filozofskom fakultetu u Osijeku
Smjernice se donose na prijedlog Etičkog povjerenstva Filozofskog fakulteta u Osijeku.
Cilj je smjernica osigurati etičko i odgovorno korištenje umjetne inteligencije u radu nastavnika i studenata na Filozofskom fakultetu u Osijeku, s ciljem unaprjeđenja akademskog integriteta i izvrsnosti.
Smjernice je nužno redovito ažurirati i prilagođavati s obzirom na razvoj tehnologije umjetne inteligencije i etičkih okvira i standarda.
Smjernice za korištenje umjetne inteligencije – nastavnici
Općenito
Korištenje alata umjetne inteligencije u nastavi treba imati za cilj unaprjeđenje kvalitete nastave, poticanje inovativnog i kritičkog pristupa obrazovanju te razvoj digitalnih vještina nastavnika i studenata.
Odgovornost za sve sadržaje generirane uz pomoć alata umjetne inteligencije je na autorima, tj. nastavnicima koji su te alate koristili.
Nastavnici mogu definirati detaljnije smjernice za pojedine kolegije i nastavne aktivnosti.
Također, nastavnici mogu ograničiti korištenje alata umjetne inteligencije ako to zahtijeva postizanje ishoda učenja kolegija.
Informiranost i razumijevanje
Nastavnici trebaju biti informirani o tome koje alate umjetne inteligencije mogu koristiti te kako i u koje svrhe (npr. za planiranje nastave, pripremu nastavnih materijala, procjenu i ocjenjivanje, i dr.).
Nastavnici trebaju razumjeti prednosti, ali i ograničenja alata umjetne inteligencije kako bi ih mogli kritički koristiti.
Nastavnici trebaju redovito pratiti napredovanje tehnologije i razvoj alata umjetne inteligencije te se educirati za njihovo korištenje.
Transparentnost
Nastavnici trebaju informirati studente kada i kako koriste alate umjetne inteligencije u nastavi (koji su konkretno alat koristili, u koje svrhe, na koji način i u kojem vremenskom okviru).
Ako nastavnici koriste alate umjetne inteligencije za ocjenjivanje, trebaju studentima objasniti kriterije koje su koristili te kako odabrani alati rade.
Ljudsko djelovanje i nadzor
Nastavnici trebaju osigurati sustav praćenja kako bi se spriječila pretjerana pouzdanost ili oslanjanje na alate umjetne inteligencije.
Privatnost i upravljanje podatcima
Nastavnici trebaju biti svjesni da alati umjetne inteligencije koriste njihove (osobne i istraživačke) podatke i da ih kasnije mogu kontrolirati i koristiti u druge namjene.
Ako koriste alate umjetne inteligencije u nastavi, nastavnici trebaju osigurati zaštitu privatnosti podataka studenata.
Svaka osoba čiji se podatci prikupljaju i koriste uz pomoć alata umjetne inteligencije mora biti informirana i dati pristanak.
Raznolikost, nediskriminacija i pravednost
Nastavnici trebaju biti svjesni pitanja pristranosti u radu s alatima umjetne inteligencije te osigurati pravedan pristup i odnos prema svim studentima.
Korištenje alata umjetne inteligencije treba biti prilagođeno različitim potrebama i razinama sposobnosti studenata.
Korištenje alata za otkrivanje plagijata
Za otkrivanje plagijata moguće je koristiti specifične alate za otkrivanje plagijata.
Potrebno je uzeti u obzir činjenicu da mnogi takvi alati daju lažno pozitivne, odnosno lažno negativne rezultate zbog čega je nužna konačna procjena nastavnika.
Smjernice za korištenje umjetne inteligencije – studenti
Općenito
Odgovornost za sve sadržaje generirane uz pomoć alata umjetne inteligencije je na autorima, tj. studentima koji su te alate koristili.
Za konkretne upute o korištenju alata umjetne inteligencije (primjerice, u kojoj je mjeri dopušteno korištenje alata umjetne inteligencije pri izradi određenog zadatka), potrebno je konzultirati se s predmetnim nastavnikom i mentorom ocjenskog rada.
Informiranost i razumijevanje
Studenti trebaju biti informirati o tome koje alate umjetne inteligencije mogu koristiti, na koji način i u koje svrhe.
Kako bi ih mogli kritički koristiti, studenti trebaju razumjeti prednosti, ali i ograničenja alata umjetne inteligencije.
Transparentnost
Studenti trebaju informirati nastavnike kada i kako su koristili alate umjetne inteligencije (koji su konkretno alat koristili, u koje svrhe, na koji način i u kojem vremenskom okviru).
Ljudsko djelovanje i nadzor
Studenti trebaju koristiti alate umjetne inteligencije kao pomoć, a ne kao zamjenu za razvijanje akademskih vještina i vještina kritičkog razmišljanja općenito, izbjegavajući pritom prekomjerno oslanjanje na alate umjetne inteligencije.
Privatnost i upravljanje podatcima
Studenti trebaju biti svjesni da alati umjetne inteligencije koriste njihove (osobne i istraživačke) podatke i da ih kasnije mogu kontrolirati i koristiti u druge namjene.
Svaka osoba čiji se podatci prikupljaju i koriste uz pomoć alata umjetne inteligencije mora biti informirana i dati pristanak.
Poštenje i integritet
Alati umjetne inteligencije trebaju se koristiti etički, odnosno ne smiju se koristiti za plagiranje i varanje. Kada se koriste alati umjetne inteligencije potrebno ih je kritički vrednovati i provjeriti sadržaj teksta kako bi se izbjegli nenamjerno plagiranje, netočnosti i pristranosti.
Pri korištenju alata umjetne inteligencije u istraživanju i pisanju potrebno ih je navesti (citirati) kao izvor.
Korištenje alata umjetne inteligencije
Alati umjetne inteligencije mogu se općenito koristiti za različite svrhe:
- prevođenje literature na stranom jeziku,
- jezično i stilsko uređenje teksta,
- izradu tabličnih, grafičkih, slikovnih i multimedijalnih priloga,
- izradu prezentacija,
- razradu ideja i nacrta,
- pronalazak literature i izvora,
- generiranje programskog koda,
- analizu skupova podataka.
Studenti trebaju pravovremeno konzultirati predmetne nastavnike kako bi utvrdili u koje je svrhe korištenje pojedinih alata dopušteno na pojedinim kolegijima.
Literatura i izvori
Europska komisija. (2022). Etičke smjernice namijenjene nastavnom osoblju za upotrebu umjetne inteligencije i podataka u poučavanju i učenju. Ured za publikacije Europske unije.
Kralj, L., Blažić, A., Valečić, H., Janeš, S., Blašković, V., Marinić, N., Slišurić, K., Dasović, D., Majdandžić. V., i Rakić, D. (2024). Umjetna inteligencija u obrazovanju: Edukativni priručnik o primjeni umjetne inteligencije u učenju i poučavanju za učitelje, nastavnike i stručne suradnike u školama. Agencija za elektroničke medije i UNICEF. https://www.medijskapismenost.hr/wp-content/uploads/2024/04/Umjetna-inteligencija-u-obrazovanju.pdf
UNESCO. (2023). Guidance for generative AI in education and research. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000386693
UNESCO, i The Global Education 2030 Agenda. (2023). ChatGPT and Artificial Intelligence in higher education: Quick start guide. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000385146