Dora, Kraus, Rilke – predavanje Biljane Urban (snimka)

Gošća otvorenog predavanja novopostavljenog modela otvaranja Fakulteta, programskoga modela nazvana FUZija, usmjerena prema izbornim i proširujućim primanjima dragocjenih humanističkih, umjetničkih i društvenih zaliha, bila je svjetska pijanistica Biljana Urban. Biljana je Urban rođenjem i umjetničkim porijeklom Osječanka, dapače, bila je i „gostujućom“ studenticom našega fakulteta upravo na prvoj godini „postajanja“ odnosno prerastanja Pedagoške akademije u Pedagoški fakultet – 1977. Tada je zagrebačka Muzička akademija zamolila da kompletno svi studenti njenog dislociranog pogona u Osijeku pohađaju tzv. Opće predmete prvih dviju godina kod nas. A tada je kompletan sastav studentica i studenata njihova dislociranog studija bila upravo i samo – studentica klavira Biljana Urban. Umjesto o općenarodnoj obrani, zahvaljujući njoj, na tim se kolegijima, održavanim tada baš u današnjoj Svečanoj dvorani, razgovaralo o Nietzscheu, Mannu, Rilkeu odnosno o Ujeviću, AB Šimiću i Krleži.

Upravo iz te je intonacije, uz, nakon 45 godina, „zamjenu“, u nizu referentnih autora, Krleže za njegova učitelja Karla Krausa, najznačajnijeg srednjoeuropskog pisca nepotkupljive kritike potkupljivog svijeta, održala je 23. ožujka 2022., u Svečanoj dvorani, kombinirano govorno i svirano predavanje ta pariška i amsterdamska pijanistica, u čijem portretu se nalaze brojna predavanja i koncerti diljem zapadnoga svijeta.

Predavanje pod naslovom Dora, Kraus, Rilke podvuklo je isprepletenost umjetničkih opusa, ali i egzistencijskih „malopovijesnih“ niti tih troje znamenitih srednjoeuropskih umjetnika. Biljana je Urban, u kontekst suvremenosti tih troje autora ugradila i jedan jak detalj iz osobne obiteljske sinkronizacije, referirajući kako je najveće svoje glazbene radove, bitno jednim naslovom vezano i za Josipa Jurja Strossmayera, u to isto vrijeme kada djeluju Dora-Kraus-Rilke, u Osijeku odskladao njezin djed Jan Urban, kojemu je Osijek inače unatrag desetak godina poklonio i tri saziva Dana Jana Urbana.

Problemska i otkrivalačka slika predavanja bila je u doslovnoj fotografiji koja po elaboraciji predavačice pokazuje nazočnost Karla Krausa u gostima u Našicama u drugom desetljeću XX. stoljeća…

Središnja estetska slika predavanja su izvedbe dviju skladbi Dore Pejačević kao i triju skladbi češkog skladatelja Leoša Janačeka, koje su izvedbe ilustrirale ne samo virtuoznost gošće Urban nego i dvije jake faze u Dorinom opusu: onu prvu kada je upijala temeljni estetski glazbeni germanitet, kao i onu posljednju kojemu prenaglo napuštanje života u 38 godini nije bilo dostatno mjesta razviti se, ali se usmjerila, u posljednjoj godini života, suzvučju slavenskih boja.

Predavanje Biljane Urban dalo je početku osječkoga i našičkoga dvadesetoga stoljeća temeljno jako svjetsko ozračje, a „zaratustrijanska“ refleksijska boja Urbanicina predavanja prebacila je taj svjetski ton u današnju Svečanu dvoranu osječkoga Filozofskoga fakulteta. Velika zahvala Gošći i studentskom posve posebnom maru za to lirsko otvoreno predavanje!

Goran Rem