Uspješna završnica trećeg Tjedna znanosti na FFOS-u: Umjetna inteligencija, igra u nastavi i uloga znanstvenika

Srednjoškolci u ulozi znanstvenika

Treći Tjedan znanosti otvoren je radionicom „Čitajući očima znanstvenika – samo tekst ili nešto više?“ koju su vodile doc. dr. sc. Sonja Novak i asistentice Marijana Mandić i Iris Spajić. U aktivnostima radionice sudjelovali su učenici Srednje škole Isidora Kršnjavoga u Našicama. Cilj je radionice bio simulirati znanstvenoistraživačke procese kakvi se provode u istraživačkom projektu Analiza sustava u krizi i nove svijesti u književnosti 21. stoljeća koji financira Hrvatska zaklada za znanost te upoznati učenike s interdisciplinarnim načinom istraživanja u književnosti. Učenici su se u skupinskom obliku rada susreli sa znanstvenom perspektivom proučavanja književnosti – prikupljanjem i kvantitativnom analizom podataka, kodiranjem podataka unutar softvera NVivo te istraživanjem stavova različitih autora o fenomenu krize.

Etički aspekti AI u obrazovanju

Dekan prof. dr. sc. Ivan Trojan najavio je središnji događaj Tjedna znanosti – izlaganje CARNET-ovog stručnjaka Jurja Bilića o prednostima i mogućim rizicima uvođenja umjetne inteligencije u nastavni proces. Upoznavši publiku s obilježjima sustava umjetne inteligencije, Konvencijom o umjetnoj inteligenciji i AI aktima u obrazovanju, istaknuo je izazove i nužnost zaštite podataka pri ispravnoj uporabi umjetne inteligencije u svakodnevici. Dio izlaganja koji je najviše zaintrigirao publiku bili su primjeri razgovora s tri različita AI Chata, koji su pokazali impresivne razine kompetencija. Ipak, širok raspon mogućnosti ostavlja i prostor za zloupotrebu, zbog čega je važno informirati učenike i studente o etičnoj uporabi svih oblika umjetne inteligencije.

Uslijedilo je predstavljanje faza nastavljačkog projekta sustava e-škole koji će biti aktivan do kraja 2029. godine. Povjerenstvo za etičnu primjenu umjetne inteligencije u obrazovanju izradilo je Sustav pametnih preporuka prilagođen svim uzrastima učenika te posebne smjernice za nastavnike, ravnatelje i roditelje. Bilić smatra kako sustav pametnih preporuka može biti velik iskorak u korištenju tehnologije u obrazovnom procesu. Izlaganje je zaključeno idejom o kreiranju virtualnog asistenta School to go, prilagođenog dobi i kompetencijama učenika, koji omogućava personaliziranu pomoć učenicima pri učenju te učinkovitu primjenu metoda obrnute učionice.

Uspješni seminarski projekti studenata pedagogije

„Znam da imam pravo na pravo glasa“ naslov je koji je objedinio predstavljanje uspješnih seminarskih radova studentica diplomskog studija pedagogije Katarine Bogatić, Katarine Mikulić, Lucije Mustač, Ene Šveger i Đurđice Užarević, pod mentorstvom prof. dr. sc. Marije Sablić u okviru kolegija Suvremeno djetinjstvo. Interaktivna igra predviđena za učenike osnovne škole „Lov na blago“, zamišljena je u obliku zagonetki i društvenih igara podijeljenih u pet postaja koje simboliziraju područja života djeteta. Osim toga, aktivnosti obuhvaćaju i zadatke u kojima su postavljene problemske situacije te od učenika zahtijevaju izražavanje stavova i prijedloge rješenja kako zaštititi vlastita prava, potrebe i granice. Uslijedila je projekcija kratkih filmova koje su snimili studenti Dorian Gadanec, Valerija Papak, Anamarija Turina, Marina Dugonjić, Josipa Barbarić i Petra Jovinac. U kratkom filmu vješto su prikazali i problematizirali moguće obiteljske i školske situacije u kojima se ne poštivaju prava djeteta i učenika, podižući svijest o nužnosti promicanja prava djeteta u odgojno-obrazovnom procesu i izvan njega.

Terapija pokretom i plesom u nastavi filozofije

Kao i prethodne godine, radionica terapije pokretom i plesom održala se pod vodstvom doc. dr. sc. Darije Rupčić Kelam. U radionici su sudjelovali učenici II. Jezične gimnazije zajedno s prof. Zrinkom Vukojević Tomašić. Cilj je radionice bio povezivanje i integracija uma i tijela radi poboljšanja emocionalne, kognitivne, tjelesne i socijalne integracije individualca, u komunikaciji svjesnog i nesvjesnog. Kroz ples i pokret učenici su utjelovili tri transformacije duha inspiriranima Nietzscheovim djelom Tako je govorio Zaratustra.

Stupice i prilike u potrazi za novom etikom (znanstvenog) rada

U organizaciji više asistentice Katarine Bogatić i asistenta Domagoja Kostanjevca, uživo i digitalno tijekom Tjedna znanosti održalo se provođenje upitnika o etici znanstvenog rada za zaposlenike, studente i posjetitelje Fakulteta. Studenti volonteri razgovarali su uživo s ispitanicima o problemskim etičkim situacijama, koje uključuju plagiranje tuđih i vlastitih radova te drugim oblicima akademskog nepoštenja. Ispitanici su ponudili rješenja i korake u specifičnim situacijama i time pridonijeli osvješćivanju važnosti teme znanstvene etičnosti.

Doktorska runda

Već tradicionalni treći puta održala se i Doktorska runda. Doktorandi poslijediplomskih studija Filozofskog fakulteta u Osijeku predstavili su ideje za doktorske radove kao i radove u različitim fazama razrade. Publika je time mogla dobiti uvid u najnovija istraživanja mladih znanstvenika te sudjelovati u manje formalnoj razmjeni ideja i iskustava vezanih uz osmišljavanje i izradu doktorskog rada.

Tekst: Beatriz Brkić

Fotografije: Marijana Mandić, Zoltan Juhas, Stefan Zundanović i Stephanie Jug