Filmozofija

Što je to FILMOZOFIJA? Ili, bolje, kada je FILMOZOFIJA? Filmozofija se događa/stječe/zbude kada svi mi koji nastojimo misliti zbilju oko sebe »uhvatimo kairos za čuperak«. Kada (pro)mislimo ono naizgled ne-(pro)mislivo – sliku. »Umjetnost pokretnih slika« potrebuje zaustavljanje. Zaustavljanje? Da, upravo zaustavljanje pred slikom koja je pokretna. Treba stati i upitati se ‘što smo to vidjeli?’, koju poruku nam upućuje netom protekli trenutak u vremenu zabilježen na filmskom platnu? Kako ga doživljavamo…, mislimo?! Jer film jest »realna ontologija vremena« (Deleuze) ili pak »forma koja misli« (Godard); sretno spojivši ‘ljubav spram mudrosti’, filozofiju i ‘ljubav spram filma’ filmofiliju, sokratovski u sebi porađamo… FILMOZOFIJU. Pretenciozno? Neskromno? Ne! Jedino na taj način »hvatamo sretan trenutak«, kairos, razumijevajući svoje vrijeme shvaćeno u slikama. Od Rođenja jedne nacije i Trijumfa volje pa sve Do posljednjeg daha i Kluba boraca nastojimo slijediti onu – misli što gledaš!

DOGAĐANJA

Postoji li Kritika u Hr-filmu?
17. listopada 2023.

U utorak 17. listopada 2023., članovi i pobornici EstLab-a, bili su suočeni s prospektom kritičkog mišljenja u i o hrvatskom filmu te – time što pojam suvremenog hrvatskog filma jamačno postoji – pitanjem postoji li također nešto aproksimativno ozbiljnoj, beskompromisnoj filmskoj kritici u okviru domaće filmske (takoreći) industrije. Stoga, kao izvor uvida o gore navedenoj problematici, na pozornici Male vijećnice Filozofskog fakulteta u Osijeku, ulogu gosta besprijekorno je odigrao istaknuti hrvatski sineast, književnik te kritičar književnosti i filma Damir Radić, osvrnuvši se na antologijska djela (kao i umjetničke promašaje) najvećih redatelja koji su obilježili kinematografiju u demokratskoj nam Hrvatskoj. Istina, činjenica je kako upravo ratna tematika (premda različitih razina eksplicitnosti) često dominira kao tobože neizostavan estetski element domaće kinematografije, međutim, iz toga ni u kom smislu ne slijedi kako je ona načelno inficirana nacionalističkim sentimentom ili vjerskim fundamentalizmom kao što je to slučaj u angažmanu većine reakcionarnih struja državnih medija, a niti da zbog toga zdrava kritika izostaje, već naprotiv, postaje jača. Dapače, ukoliko se tek spomene opus glumaca i redatelja kao što su »samizdatni« Ljubomir Kerekeš ili, pak, visokobudžetni i tek naoko kritički,  Vinko Brešan, teško je pronaći svetu kravu hrvatske državotvorne mitologije ili buržujskog morala koja je odoljela ekranizaciji, što najbolje očituju Schmidtov univerzalno uvaženi Ljudožder vegetarijanac, te naravno Agape i Metastaze; ratna drama Devića i Jurića Crnci, kao i Matanićeva, prema Karakašu ekranizirana Kino Lika.

Doduše, u lapsusima hrvatskog filma – a od kojih većina nije vrijedna spomena – nije teško pronaći himerična otkrivenja koja svega potvrđuju dane ideološke konstelacije, no najopasniji je oblik konformizma  – ne onaj koji se poltronski overtno identificira s reakcionarnim mnijenjem nego upravo onaj koji obfuscira transgresivnu poziciju, uspješno hineći moment subverzije. Međutim, baštineći provokativnost zagrebačkog Filmskog Autorskog Studije, ali i tradiciju srpskog »Crnog talasa«, domaća se kinematografija (kao i filmska kritika) jamačno istaknula u regiji – predstavljajući možda najviše kulturne dosege neovisne Hrvatske. No, ista – no u usporedbi s, na primjer, bogatstvom produkcije i filmskog izričaja nordijskih zemalja – ni do danas nije bila kadra iznjedriti značajnu autohtonu formu izvan normativnih okvira kulturne industrije. Pritom imamo u vidu, recimo, dansku  Dogme 95. Sve to poziva – a što bi se moglo uzeti kao zaključak ove poprilično polemičke rasprave – na daljnje iznošenje nemilosrdne filmske kritike.

ab

Projekcija filma White Riot
13. travnja 2021.

U utorak, 13. travnja 2021. od 18 do 20 sati, održala se prva aktivnost u okviru sekcije Filmozofija (voditelj prof. dr. sc. Marijan Krivak) – projekcija filma White Riot (Bjelačka pobuna, 2020) redateljice Rubike Shah putem Zoom platforme.

Projekciju filma White Riot omogućila je programska voditeljica SUBVERSIVE FILM FESTIVALA Dina Pokrajac (riječ je o filmu kojim je otvoren 13. Subversive Film Festival u zagrebačkoj Kinoteci 28. studenoga 2020.).

Filmski jezik White Riota podređen je energiji new-wave i punk ritma. Prevažni je to dokument filozofsko-političke „spoznajne kartografije” (Fr. Jameson). Njegova aktualnost u govoru protiv rasizma, mržnje i fašizma dragocjena je kao poticaj za raspravu o odgojnoj ulozi filozofije i umjetnosti i u našoj sredini.