Književnost i filozofija stavljaju u pitanje bit svega što jest, začarobnjuju svijet i rasvjetljavaju bitak kao odnos. No u dobu prevladavajuće masovne gluposti, kada gasne sjaj logosa (riječi i smisla), pozvani smo preispitivati svoje mjesto i orijentaciju, dešifrirati hijeroglife izgubljene ljudskosti. Mislenost u nama traži život u svijetu koji je ispraznio sav sadržaj života. Treba izbjeći lagodnost jastučića apokaliptičkog mišljenja, jer istinska poiesis zaziva specifičnu nomadičku praksu u kojoj je urgentan zaokret i drugačije življenje/mišljenje. Književnost je pak modus mišljenja u kojem se neprestano postavljaju elementarna pitanja o egzistenciji: Što zapravo činimo? Što nam je navlastito? Što je naš kozmos? U tom smislu, čitajući velikane klasične i moderne književnosti, u formama razgovora, tribina, predstavljanja knjiga i drugim susretima, u Književnom klubu razgovarat ćemo o odgovorima i pitanjima koja se ne izriču jednom zasvagda, nego su izraz naše samospoznaje, kroz veliku književnost.
DOGAĐANJA
14. listopada 2025.
Tribina EstLab-a: Postoji li (još) »postjugoslavenska književnost«? – gost Boris Postnikov
Što je to »Književna republika Jugoslavija«? Što je, pak, (post)jugoslavensko književno polje? I može li se, uopće, o toponimu zvanom JUGOSLAVIJA slobodno govoriti?… barem u tzv. »akademskom pogonu«?
Potvrdnim odgovorom na posljednja pitanja u nizu pokazuje se da se – MOŽE! U utorak, 14. listopada, na FFOS-u gostovao je Boris Postnikov. Autor u prvoj rečenici spomenute knjige razgovarao je sa sudionicima tribine i publikom prve ovosezonske sesije osječkog Estetičkog Laboratorija. Glavna teza – prihvaćena i od mnogobrojnih književnih teoretičara i povjesničara književnosti – narativa publikacije jest da i nakon raspada zemlje koja se zvala SFRJ, opstoji »zajednički kulturni prostor«. Njega zaposjedaju pisci koji se ne žele uokvirivati nekim kanonskim »nacionalnim prostorom«. Prema činjenici o kontinuitetu »postjugoslavenske književnosti« moraju se, dakle, odrediti sva buduća istraživanja literaturnih zbivanja na ovim nam prostorima.
Kroz razgovor, između ostalog, razmatrala se uloga i mjesto najplodnijeg »postjugoslavenskog« pisca, Miljenka Jergovića, kao i ona koju u zacrtavanju »književnog polja« ima Dubravka Ugrešić. Također se razgovaralo i o udjelu samodeklariranih »postjugoslavenskih« pisaca poput Marka Pogačara kao i, posebično, Aleša Debeljaka. Konačni je zaključak rasprave bio da nema spora o raznolikosti i plodnosti književno/kulturnih fenomena nastalih nakon raspada Jugoslavije. »Postjugoslavenska književnost« neupitna je činjenica slobodnog, univerzalnog prostora izvan nacionalne hrvatske, srpske, slovenske te inih književnosti na području bivše nam države.
Autor knjige je u razgovoru s njezinim recenzentom Igorom Gajinom, kao i piscem ovih redaka, razmotrio mnoge aspekte književnosti i Jugoslavenstva, teme koja je provokativno zadrla u teren isključivosti ovdašnjih nacionalističkih »kulturtregera«. U dobro ispunjenoj dvorani 39 FFOS-a povrdilo se… DA, može se slobodno razgovarati o čitanju i pisanju u duhu YU- kulturne tradicije.
mk
29. travnja 2025.
Zločin i kazna estetike – razgovor s Dragom Hedlom

Razgovor s Drago Hedlom otvorio je brojna pitanja o granicama između istine i fikcije, ulozi i odgovornosti pisca te o moći estetike u oblikovanju narativa o stvarnim zločinima. Kroz formu dijaloga i refleksije, raspravljalo se o etičkim dilemama vezanim uz estetsku obradu nasilja i ulozi književnosti u oblikovanju (ili zamućivanju) društvene pravde. Postavljena su i temeljna pitanja o prirodi literarne ispovijedi: je li ona uistinu ogoljenje života, može li istinito biti lijepo, a lijepo istinito? U ozračju poetske forenzike i estetskog preispitivanja, ovaj susret otvorio je prostor za promišljanje o ulozi umjetnosti u suočavanju s društvenim traumama, osobito u vremenima kada institucije često ne nude pravovaljanu kaznu kao odgovor na počinjene zločine.
Publika je pokazala velik interes za ovu temu, a susret se nastavio i neformalnim razgovorima nakon službenog dijela.
18. ožujka 2025.
Senzualni jezik kritike i književnosti: EstLab razgovor s Natašom Govedić

Upoznajući se s djelovanjem i radom Nataše Govedić, bilo je jasno da je riječ o iskusnoj moreplovki koja znalački i s lakoćom povezuje umjetnost i znanost, književnost i teatar, poeziju i jezik, čitanje i življenje, školu i život. Razgovor je započeo temom škole i života, a Govedić je, kroz svoju najnoviju knjigu “Pohvala odriješenim rukama – odvažna čitanja i kritičke pedagogije”, otvorila važna pitanja o tome koliko škola stvarno priprema učenike za život i kako pronaći prostor slobode unutar institucionalnog obrazovanja, bilo kao učenik ili nastavnik. Naglašeno je kako takav prostor može biti istinski životan samo ako potiče kreativno izražavanje i kritičko razmišljanje.
Razgovor se zatim nastavio kroz temu senzualnosti u jeziku, ili kako to sama autorica naziva, “erosa stvaranja”. Nataša Govedić istaknula je važnost istraživanja čulnog iskustva prilikom jezičnog oblikovanja osobnih doživljaja knjige, predstave ili glazbe. Takav pristup omogućuje nam da kroz kritiku i kreativno izražavanje nanovo stvaramo sebe na mnoštvo različitih načina.
Posebna pozornost posvećena je aktualnom stanju u području književne i umjetničke kritike. Naglašena je problematika suvremenog svijeta preplavljenog informacijama u kojemu je teško pronaći svoj autentični glas te razlikovati konstruktivnu kritiku od kritizerstva. Nataša je svoje uvide i misli potkrijepila razmatranjima iz svoje knjige “Oscar Wilde izlazi iz zatvora ili vaša omiljena umjetnost zove se kritika”, dodatno obogaćujući razgovor.
Tijekom druženja, mnoge teme su se spontano otvorile, a publika je imala priliku iskusiti jedinstveno intelektualno putovanje. Zahvaljujući bogatstvu uvida koje je pružila Nataša Govedić, svi prisutni su napustili događaj obogaćeni novim idejama i svježim perspektivama.
10. prosinca 2024.EstLab razgovor: EstLab: Manjinska književnost? (gostuje Gloria Lujanović)

Kroz razgovor je problematiziran i pojam tzv. »manjinske/minorne književnosti«, a autorica je iskazala svoju vjernost HR-nacionalnom identitetu. No, istodobno je i priznala svoju zavičajnu pripadnost i bosanskoj literaturi. Ova osebujna pozicioniranost Glorije Lujanović bila je i predmetom razgovora koji su s autoricom vodili priznata i nagrađivana spisateljica Ivana Šojat, te suosnivač EstLab-a, Marijan Krivak.
Na koncu, komentirao se i fenomen književnih »sajmova«, potaknut autorskim, novinarskim zapisom o ovogodišnjem Interliberu. Nastup je, uz interes prisutnih, otvorio niz pitanja o mjestu knjige i humanistike u suvremenosti. Gloria Lujanović je »iz prve ruke« podastrijela svoje viđenje ovog fenomena.
mk
19. ožujka 2024.
EstLab razgovor: Pisac i znanstvenik – autoetnografski pejzaži Kristiana Novaka

Kristian svoju opsesivnost i preciznost naracije pokazuje i u više od 500 stranica dugačkoj disertaciji, Višejezičnost i kolektivni identiteti iliraca. Jezične biografije Dragojle Jarnević, Ljudevita Gaja i Ivana Kukuljevića Sakcinskoga, u kojoj je iz prepiski članova ilirskog pokreta uspio oslikati jednu manje poznatu sliku o ulozi bilingvalnosti u stvaranju hrvatskog identiteta. Pokazao je kako su ilirci, većinom govornici njemačkog jezika, upravo učenjem hrvatskog jezika pokazivali način na koji jezik može preoblikovati ne samo jezičnu, već i društvenu stvarnost. Osobito je zanimljiv bio njegov prikaz život i rada Dragojle (Karoline) Jarnević koja je bila još jedan primjer žene koja bi u nekom drugom vremenu i društvu bila priznata znanstvenica, no morala je trpjeti konstantno zanemarivanje svog rada kao odgojiteljice i autorice.
Kristian je otkrio i detalj iz svog života koji je odredio još jednu njegovu ulogu, onu urednika jednog književnog djela, po njegovim riječima, možda i najtežu, ali ne zbog autora čija je djela uređivao. On je, naime, njegov nastavnik hrvatskog jezika, Ivan Pranjić, čovjek kojemu možda i može zahvaliti za odluku da se bavi (i) pisanjem književnih djela. Možda najintimniji dio razgovora bio je njegov opis metode kojom je profesor Pranjić poučavao svoje đake da pišu sastavke, nagovarajući ih da pišu na svom, međimurskom jeziku kako bi izrazili ono o čemu razmišljaju i što osjećaju. Moglo se u toj minijaturi iz Kristianova djetinjstva, ali i u njegovu glasu, osjetiti sva blagost i upornost kojom jedan nastavnik osjeća važnost jezika, sigurnost koju poznate riječi pružaju kada ih se napiše i gleda na papiru. Moglo bi se reći i da je taj fragment iz prošlosti našao svoju zrcalnu sliku u sinergiji učitelja-pisca i učenika-urednika, par desetljeća kasnije, ali je isto tako možda i slika Kristiana Novaka kao pisca i znanstvenika, opsesivnog tragača za istinom koja oslobađa.
Tanja Gradečak
23. siječnja 2024.
EstLab tribina: „Hrvatske književnice novog naraštaja“ – gošće Julijana Adamović i Ivana Šojat

12. prosinca 2023.
Mudrost poraza, ludost pobjede – s Miljenkom Jergovićem o nogometu, pisanju i… filozofiji

Odgovore na ova pitanja potražili smo u razgovoru s Miljenkom Jergovićem. Kome to još, možebitno, na ovim prostorima i nije već sasvim poznato, Jergović je jedan od intelektualnih korifeja bosanske i hrvatske pripovijedne književnosti. Kako sam sebe opisuje, primjerice, u navlastitu romanu, radi se o »nacionalnom izopćeniku balzakovski opsežnog opusa, koji po Zagrebu glumi vlastitu sjenu i pretvara se da ga nema«… (Herkul, Fraktura, ZGB, 2019., str. 152).
Odgovore, pak, na gore postavljena pitanja pokušali smo nekako improvizirati u EstLab-razgovoru potpisnika ovih redaka upravo s dotičnim piscem, dosada jednim od najeminentnijih gostiju na Književnoj tribini FFOS-a. Godinu dana nakon Svjetskog nogometnog prvenstva u Kataru, o još jednom u nizu »povijesnih uspjeha« sankrosanktne ideje Vatrenih, dakle, vodio se razgovor o nogometu, a povodom ove godine objavljene knjige, svojevrsnog Jergovićeva »intimnog dnevnika« s naslovom Mudrost poraza, ludost pobjede (Fraktura & 24 sata, ZGB). Iz tog se razgovora, međutim, moglo saznati i mnogo više. Primjerice i to da bit popularnog sporta Jergović vidi u »duhu same igre«. Također i to da je za gledanje nogometne utakmice potrebna stanovita »samoća«. Radi se o gotovo o kontemplativno metafizičkom ritualu, svojevrsnoj »epistemologiji« naoko svima poznatog fenomena. Konačno, došli smo i do odgovora zašto je »sama bit« nogometa – nizom akcidentalnosti i kontingencija – došla do iskaza povodom samoga finala Svjetskog nogometnog prvenstava u Kataru, 18. prosinca 2023.!? Jer, prema mišljenju obojice sugovornika, doček nogometne reprezentacije Hrvatske, svima »svetih Vatrenih« i smisao nogometne igre – nemaju ničeg zajedničkog! Zašto? Pa upravo zato što se bît nogometa izvodi iz »duha same igre«, dok se na glavnom zagrebačkom trgu dešavao karneval isforsirane nacionalne egzaltacije.

Gotovo tri desetljeća od kultnog Sarajevskog Marlbora (1994.) Jergović se, volens-nolens, etablirao kao jedan od najutjecajnijih pisaca svog naraštaja. Po opusu, neprijeporno… Ali i po raritetnom umijeću pripovijedanja. Upravo je to »umijeće pripovijedanja« lucidno razotkrio pred brojnim auditorijem, 12. prosinca, u dvorani 39 FFOS-a. Je li odgovoreno na sva gore postavljena pitanja? Naravno, NE. Ali imali smo priliku družiti se s jednom jednom od najznačajnijih, najprevođenijih i romaneskno-pripovijedački-esejistički najpozvanijih osoba na polju književnosti u bliskim nam geografskim koordinatama. Vrijedilo je…
mk
14. ožujka 2023.
Pisac Josip Mlakić u Estetičkom laboratoriju FFOS-a
YouTube snimak događanja: https://youtu.be/-CXDvy5eg6c

Roman “Na Vrbasu tekija”, pisan je hrabro, kao pokušaj preludiranja uz Ivu Andrića. Bilo je zanimljivo i instruktivno iznova slušati o ovom velikom piscu, o andrićevskoj osebujnosti stila, koja se nekima čini naivnom jer se oslanja na narodske idiome ali to nikako nije (Gajin). Uz uže književnu dimenziju, bilo je neizbježno prokomentirati i “politički status” Ive Andrića, na što se Mlakić također kritički osvrnuo. O distopiji je rečeno da u prvom redu kazuje o našoj sadašnjosti i suvremenim orijentacijama. Primjerice, roman “Planet Friedman prikazuje opustošenost zemlje i bespuće oceana: „Tisuće brodolomaca bacale su u more poruke s bocama koje nemaju kome doploviti.“ U tom fonu propitivale su se stanovite povijesne perspektive i „događaji“, kao medijski opijum za mase. Još je spomenuto nekoliko Mlakićevih romana: „Evanđelje po Barabi“ (pisano iz perspektive židovskog pobunjenika Barabe, uz imaginaciju Isusova života), „O zlatu, ljudima i psima“ (apokaliptička perspektiva, budućnost i BiH), „Druga Noina arka“ (o kraju svijeta kakvog poznajemo, o pohlepi i beskrupuloznosti, o planini na kojoj su radnik Noa i ovčar Ibrahim). Nekoliko puta se spominjao specifičan bosanski fatalizam i aktualna besperspektivnost, s čim se nisu svi složili (Senković). Razgovor je bio zanimljiv, posebice zbog tematiziranja velikog pisca, Andrića. Sudjelovali su: Josip Mlakić, Igor Gajin i Željko Senković. Također, bilo je nekoliko upita i komentara zainteresirane publike, što je uvelike pridonijelo kvaliteti i ugođaju ovoga kulturnog događaja.
Željko Senković
2. lipnja 2022.
EstLab razgovor: Krleža o miru i ratu
U četvrtak, 2. lipnja 2022. godine, održan je razgovor o miru i ratu. Sveučilišni profesori Goran Rem, Igor Gajin i Željko Senković diskutirali su različite krležijanske perspektive na tu temu. Mir se iz prvotnog okvira velikog književnika pokazao krhkim i neostvarivim, sličnim “ljubavnoj iluziji”. Međutim, naglašeno isticanje ratnih stradanja i tragike (napose ciklus novela o zbilji Prvog svjetskog rata: Hrvatski bog Mars) može se uzeti i inverzno, kao poticaj za uvid u temeljne humanističke ideale. Sugovornici su istaknuli polimorfnost modernog diskursa, pri čemu je i pojmovni par “mir-rat” misliv samo kao prividno razdijeljena zbilja. Krleža je polemologičan u pristupu zbilji kao takvoj, a mir s druge strane nije ništa statično i neupitno, nego je uvijek relaciona kategorija, ostvariv u dinamizmu života i svijeta. Uz poznate autorove motive da je rat protivan “normalnoj ljudskoj pameti”, pokazatelj “gluposti koja se bezgranično širi” i “gorilizam”, promišljen je povijesni kontekst Krležina mišljenja rata, te je osvijetljen horizont: od njegova tzv. socijalizma do našega tzv. modernog postmodernizma.
Živimo u dobu mase koja kliče raspomamljenim diktaturama. Između beznađa i ravnodušnosti možda susrećemo još samo “bivše ljude”. Upravo se Krleža razračunavao sa mračnim snagama u nama i želio promjenu stvari iz korijena, pri čemu su mnogobrojni uvidi njegovih umjetničkih istina vođeni kritikom rata kao sramotom za “dostojanstvo pameti i morala”. U čovjeku živi rat kao “gladna hijena”, vođen svevremenom glupošću, a jedini pobjednik svih ratova je smrt. Ovaj veliki književnik je u mnogobrojnim tekstovima, od eseja i novela do poezije, prokazivao besmisao i grozotu rata. No presudno je pitanje kako misliti i ostvariti mir, tu krhku pojavu, sličnu “ljubavnoj iluziji”?
U prepunoj predavaonici Filozofskog fakultet u Osijeku, došlo je do zanimljivog dijaloga studenata, kolega i pozvanih profesora, pri čemu se od krležijanskih motiva na kraju razgovora prešlo na smisao književnosti i umjetničke istine uopće. Nadamo se da će ovakvi inspirativni razgovori pridonijeti daljnjem istraživanju hrvatske književnosti i kulture.
Željko Senković
21. prosinca. 2021.
EstLab razgovor: Pisanje i metamorfoze duše. Fjodor Mihajlovič Dostojevski
U utorak, 21. prosinca 2021. u 19 sati u Maloj vijećnici Filozofskog fakulteta Osijek u okviru događanja Književnog kluba Estetičkog laboratorija razgovaralo se o Dostojevskom, svevremenom ruskom piscu čiji su romani su ostavili neizbrisiv trag u svjetskoj književnosti, ali i u svakome od nas…
U razgovoru su sudjelovali: Željko Senković, Igor Gajin i Boris Bosančić. Snimka događanja nalazi se na adresi https://youtu.be/QbNjfLro_uU

„U spomenima svakog čovjeka ima takvih stvari koje on ne otkriva svima, već samo prijateljima. Ima i takvih stvari koje neće reći ni prijateljima, već jedino sebi, i to u povjerenju. Ali ima, najzad, i takvih koje čovjek ne smije ni samom sebi da otkrije, i baš takvih, svaki pristojan čovjek ima podosta.“ (F. M. Dostojevski: Zapisi iz podzemlja)
6. svibnja 2021.
Pisanje i sloboda. Kafkine pripovijetke

U razgovoru sudjelovali: Željko Senković, Marijan Krivak, Boško Pešić, Milijana Mičunović i Boris Bosančić.