Konferencije

Međunarodne konferencije

LIDA

LIDA je međunarodna konferencija koja se organizira od 2000. godine u suorganizaciji Odsjeka za informacijske znanosti Sveučilišta u Osijeku, Odjela za informacijske znanosti Sveučilišta u Zadru i Škole za komunikacije i informacije Sveučilišta Rutgers. Konferencija. Na LIDA konferenciji okupljaju se znanstvenici, praktičari i studenti iz cijeloga svijeta kako bi raspravljali o izazovima pred kojima se nalaze knjižnice i druge informacijske ustanove u digitalnom dobu te o najnovijim trendovima u području knjižničnih i informacijskih znanosti. Od 2000. do 2009. godine LIDA se održavala jednom godišnje u Dubrovniku i na Mljetu, a od 2010. godine održava se svake druge godine (Zadar, Osijek, Dubrovnik).

Kodirektori konferencije:

  • 2000. – 2014. Tefko Saracevic (RU) i Tatjana Aparac-Jelušić (FFOS/UNIZD)
  • 2016. – 2025. Sanjica Faletar (FFOS), Drahomira Cupar (UNIZD), Marie Radford, Ross Todd (RU)
  • 2026. –         Kornelija Petr Balog (FFOS), Martina Dragija Ivanović (UNIZD), Marija Dalbello (RU) 

Teme

  • 2000 – Positioning libraries on the Internet and using Internet in libraries.
  • 2001 – The Internet: ethics and legal issues i Information services – practice and research
  • 2002 – Integrating information seeking and IR i Information services – practice and research.
  • 2003 – WWW and information retrieval i WWW and libraries
  • 2004 – Human information behaviour i Competences for digital libraries
  • 2005 – What can digital libraries do that traditional cannot? Or do in addition? &  Building a small digital library and digital library network
  • 2006 – Cultural, social and institutional effects and place of digital libraries & Building a digital library for children and young adults
  • 2007 – Users and use of digital libraries & Economics and digital libraries
  • 2008 – Education and training in digital libraries i Reference in digital environments
  • 2009 – Reflections – Changes brought by and in digital libraries in the last decade i& Heritage and  digital libraries – digitization, preservation, access.
  • 2010 – Digital scholarship: support by digital libraries & Digital natives: challenges & innovations in reaching out to digital born generations
  • 2012 – Changes in the world of library services: Evolution and innovation & Changes in the world of electronic resources: Information and digitization.
  • 2014 – Qualitative methods in assessing libraries, users, & use: applications, results & Altmetrics – new methods in assessing scholarly communication and libraries: issues applications, results
  • 2016 – Digital Library Curation and Collections
  • 2018 – Social Justice, Community Engagement and Information Institutions: Access, Diversity, and Inclusion
  • 2020 – Reshaping Identity in The Digital Age: People, Libraries, Data, Technology & Ethics
  • 2023 – “Information Everywhere
  • 2025 – Navigating Disruptive Times: Embracing Uncertainty, Ensuring Credibility
Tatjana Aparac Jelušić, red. prof. u trajnom zvanju
Tatjana Aparac Jelušić, red. prof. u trajnom zvanju

BOBCATSSS

BOBCATSSS je godišnji simpozij koji organiziraju studenti s više sveučilišta u Europi. Održava se pod pokroviteljstvom EUCLID-a (European Association for Library and Information Education and Research) i bavi se temama iz knjižnične i informacijske znanosti. Simpozijem svake godine upravljaju studenti iz istočnih i zapadnih europskih sveučilišta, kojima je zajedničko obrazovanje na području knjižnične i informacijske znanosti. Ciljne skupine konferencije BOBCATSSS su informacijski stručnjaci, studenti, profesori s područja obrazovanja i istraživanja knjižnične i informacijske znanosti te djelatnici knjižnica i informacijskih odjela.

Naziv BOBCATSSS je akronim koji opisuje mrežu sveučilišta, a odnosi se na prva slova gradova sveučilišta koja su 1993. godine inicirala prvi BOBCATSSS simpozij: Budimpešta, Oslo, Barcelona, Kopenhagen, Amsterdam, Tampere, Stuttgart, Szombathely i Sheffield. Posljednjih se godina pridružuju gradovi Borås, Riga, Kharkiv, Moskva, Tallinn, Toru, Varšava, Sofija, Ljubljana i Krakov.

Konferencija je jedinstvena po tome što timovi studenata, pod nadzorom profesora, planiraju i realiziraju sadržaj i upravljanje simpozija. Studenti su odgovorni za svaki aspekt uređenja konferencije, od marketinga i financiranja do logistike i upravljanja sažetcima i posterima.

Od 1993. do 1998. godine konferencija se održavala u Budimpešti (Mađarska). Godine 1994. tema konferencije bila je The future of librarianship. Godine 1995. na konferenciji se raspravljalo o temi Marketing and development of new information products and services in Europe. Godine 1996. konferencija je bila posvećena temi Quality of information services. Tema BOBCATSSS-a 1997. godine bila je New book economy, a 1998. godine Shaping the knowledge society. BOBCATSSS je 1999. godine održan u Bratislavi (Slovačka) na temu Learning society – learning organisation – lifelong learning. Godine 2000. konferencija je održana u Krakovu (Poljska), a tema je bila Intellectual property versus the right to knowledge? Konferencija je 2001. godine održana u Vilnijusu (Litva) s temom Knowledge, information and democracy in the open society: the role of the library and information sector. Godine 2002. simpozij je održan u Portorožu (Slovenija) s temom Hum@n beings and information specialists: future skills, qualifications, positioning. BOBCATSSS se 2003. godine održao u Torunu (Poljska) te je bio posvećen temi Information policy and the European union. Godine 2004. konferencija je održana u Rigi (Latvija), a raspravljalo se o temi Library and information in multicultural societies. Iduće godine (2005.) simpozij je održan u Budimpešti (Mađarska) na temu Librarianship in the information age. Konferencija koja je održana 2006. godine u Tallinnu (Estonija) bavila se temom Information, innovation, responsibility: information professional in the network society. Simpozij koji je održan 2007. godine u Pragu (Češka) bio je posvećen temi Marketing of information services. Tema BOBCATSSS-a koji je održan 2008. godine u Zadru (Hrvatska) bila je Providing access to information for everyone. Na konferenciji koja je održana 2009. godine u Portu (Portugal) raspravljalo se o temi Challenges for the new information professional. Godine 2010. konferencija je održana u Parmi (Italija), a tema je bila Bridging the digital divide: libraries providing access for all? Konferencija BOBCATSSS 2011. godine održana je u gradiću Szombathely (Mađarska) te je bila posvećena temi Finding new ways of library use. BOBCATSSS 2012. godine održan je u Amsterdamu (Nizozemska), a glavna tema bila je Information in E-motion s pripadajućim podtemama E-media in motion, My information, Organisations 2.0 i Access to public information. Na konferenciji koja je održana u Ankari (Turska) 2013. godine raspravljalo se o temi From collections to connections: turning libraries “inside-out”. BOBCATSSS je 2014. godine održan u Barceloni (Španjolska), a tema je bila Library (r)evolution: promoting sustainable information practices. Konferencija koja je održana 2015. godine u Brnu (Češka) bavila se temom Design, innovation, participation.

BOBCATSSS 2019. – Osijek, Hrvatska

Dvadeset i sedma konferencija održana je od 22. do 24. siječnja 2019. godine u Osijeku, u organizaciji:

  • Odsjeka za informacijske znanosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku,
  • Sveučilišta Linnaeus (Švedska),
  • Sveučilišta u Uppsali (Švedska),
  • The Hague University of Applied Sciences (Nizozemska).

Glavna tema konferencije bila je “Information and technology transforming lives: connection, interaction, innovation”, s naglaskom na ulogu informacijskih i komunikacijskih tehnologija u oblikovanju suvremenog društva.

Na konferenciji su sudjelovali brojni izlagači i sudionici iz cijele Europe i šire, a raspravljalo se o inovacijama u području informacijske znanosti, novim modelima interakcije između korisnika i informacijskih sustava te o načinima na koje tehnologija utječe na svakodnevni život i društvene promjene.

Mrežnoj stranici možete pristupiti ovdje.


ARHIVI, KNJIŽNICE, MUZEJI

Seminar Arhivi, knjižnice, muzeji: mogućnosti suradnje u okruženju globalne informacijske infrastrukture (poznat pod akronimom AKM) pokrenut je s idejom nužnosti suradnje arhiva, knjižnica i muzeja kako bi se korisnicima omogućio što potpuniji, točniji i kompetentniji odgovor kroz jedinstven i koherentan pristup različitim izvorima podataka.

Skup se održava od 1997. godine, a organizira se naizmjenično u suradnji triju strukovnih društava:

  • Hrvatskog arhivističkog društva,
  • Hrvatskog knjižničarskog društva,
  • Hrvatskog muzejskog društva.

Uz njih, u suorganizaciji redovito sudjeluju Nacionalna i sveučilišna knjižnica u Zagrebu, Hrvatski državni arhiv i Muzejski dokumentacijski centar, uz podršku sveučilišnih odsjeka i odjela informacijskih znanosti (Zagreb, Osijek, Zadar).

Svrha seminara je okupiti stručnjake i istraživače koji se bave teorijskim pretpostavkama i praktičnim rješenjima u obradi i korištenju građe, potaknuti razmjenu znanja i iskustava te istražiti mogućnosti suradnje u stvaranju i pristupu informacijama.

Sudjelovanje Odsjeka za informacijske znanosti Filozofskog fakulteta u Osijeku
Odsjek za informacijske znanosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku aktivno sudjeluje u organizaciji skupa.

AKM 2025. – Osijek
Ovogodišnji skup održat će se u Osijeku, od 24. do 26. studenoga 2025., a okupit će arhiviste, knjižničare, muzealce i informacijske stručnjake iz cijele Hrvatske i šire. Tema ovogodišnjeg skupa je: Peto informacijsko doba – promjena paradigme u AKM zajednici.


Okrugli stol HKD-ove Komisije za prilagodbu i pristupačnost knjižničnih usluga

Okrugli stol se svake godine organizira u rujnu s ciljem informiranje sudionika o aktualnim knjižničnim programima za osobe s invaliditetom i osobe u riziku od socijalne isključenosti; senzibilizacija javnosti o njihovim pravima; umrežavanje stručnjaka iz različitih područja rada zainteresiranih za ovu problematiku; zagovaranje prava ciljnih skupina, prikaz relevantnih istraživanja te rezultata provedbe Nacionalne kampanje za osobe s teškoćama čitanja i disleksijom „I ja želim čitati!“. Ovim se skupom želi skrenuti pozornost na važnost uloge i zadaća knjižnica u lokalnoj zajednici te promicanja osnovnog načela njihova djelovanja – svima osigurati jednak pristup građi, prostoru, tehnologiji, uslugama, programima i projektima.

Odsjek aktivno sudjeluje u organizaciji od 2022. godine


NAKLADNIŠTVO – TRENDOVI I KONTEKSTI

Međunarodnu konferenciju “Nakladništvo – trendovi i konteksti” organiziraju Odjel za informacijske znanosti Sveučilišta u Zadru, Odsjek za informacijske znanosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Osijeku i Udruga Sa(n)jam knjige u Istri uz pokroviteljstvo i financijsku potporu Ministarstva kulture Republike Hrvatske i Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta Republike Hrvatske. Konferencija se održava u sklopu sajma knjige i autora “Sa(n)jam knjige” u Puli koji se uvrstio u niz svjetskih knjiških sajmova koji potiču razmjenu praktičnih nakladničkih iskustava, propituju mogućnosti primjene modernih tehnologija i općenito nove tendencije u nakladničkom poslovanju te podupiru praktično i znanstveno istraživanje nakladništva kao iznimnog društvenog fenomena.

Prva po redu konferencija (2013.) bila je posvećena dvjema glavnim temama. Prva tema Vrijednost sadržaja bavila se pitanjem sadržaja kao simboličkog, intelektualnog, ali i financijskog kapitala koji se danas, zahvaljujući novim tehnologijama i mudrim modelima gospodarenja, može revitalizirati i iznova prodati ili isporučiti u različitim oblicima, na različitim platformama i višekratno prodavati. Druga tema Uspješni poslovni modeli u elektroničkom nakladništvu: novi sadržaji i revitalizacija starih sadržaja, platforme za distribuciju nakladničkih sadržaja nastojala je aktualizirati nevoljkost nakladnika na malim tržištima da prihvate i razvijaju nove poslovne modele, posebice one koji se odnose na elektroničko nakladništvo.

Druga konferencija održana je 2014. godine u Puli, a tema je bila Digitalni autori i elektroničke knjige. Na konferenciji se raspravljalo o tome postoji li novi, digitalni autor i kako se takav autor ponaša u novom društvenom okružju koje omogućuje raznolike i inovativne autorske prakse, mijenja li se status autorskog djela u digitalnom okružju, posebice s obzirom na aspekte njegove zaštite i arhiviranja i je li proučavanje nakladništva teorijski i metodološki dovoljno zrelo da bi zadovoljavajuće kontekstualiziralo i analiziralo suvremene trendove.


Studentska konferencija InfoDASKA

InfoDASKA je studentska konferencija koja okuplja mlade informacijske stručnjake i studente informacijskih znanosti te srodnih područja. Konferencija je pokrenuta 2008. godine, u početku pod nazivom Dani mladih knjižničara. Održava se jednom godišnje, naizmjenično u Zadru, Zagrebu, Osijeku i Mostaru, te od 2024. u Sarajevu, a organiziraju je studenti i nastavnici sveučilišnih odsjeka i odjela za informacijske znanosti iz navedenih gradova.

Cilj konferencije jest unapređenje znanja i vještina mladih stručnjaka, ali i jačanje međusobnih veza kroz akademska izlaganja, radionice i diskusije, kao i kroz druženja u neformalnijem okruženju. Konferencija je zamišljena kao prostor za razmjenu ideja, iskustava i vizija budućnosti informacijskih znanosti.

InfoDASKA u Osijeku

Konferencija je do sada u više navrata održana u Osijeku, a teme su bile usmjerene na aktualne izazove informacijskih znanosti i šireg informacijskog društva:

InfoDASKA 2024. (23.–24. svibnja 2024.) – Umjetna inteligencija: izazovi i mogućnosti

InfoDASKA 2019. (10.–11. svibnja 2019.) – Informacijske tehnologije kao pokretač promjena

InfoDASKA 2015. (15.–16. svibnja 2015.) – Informacijske ustanove – trendovi i prilagodbe

U Osijeku su tako otvarane rasprave o digitalnim tehnologijama, umjetnoj inteligenciji i njihovom utjecaju na struku, s naglaskom na ulogu informacijskih stručnjaka u promjenjivom društvenom i tehnološkom okruženju.

InfoDASKA – retrospektiva

  • 2025. – Zagreb (22.-23. svibnja)
    Svijet multimedija – korisnik u fokusu

  • 2024. – Osijek (23.-24. svibnja)
    Umjetna inteligencija – izazovi i mogućnosti

  • 2023. – Mostar (11.-12. svibnja)
    Budućnost su informacijske znanosti

  • 2022. – Zadar (3.-4. listopada)
    Informacijski stručnjaci – kreatori budućnosti

  • 2020. i 2021.
    Nije održano zbog pandemije COVID-19

  • 2019. – Osijek (10.-11. svibnja)
    Informacijske tehnologije kao pokretač promjena

    • Odnos informacijskih stručnjaka prema tehnologijama

    • Uloga informacijskih ustanova u procesu promjena

  • 2018. – Mostar (10.-11. svibnja)

    • Uloga pismenosti u izgradnji društva znanja

    • U potrazi za informacijom

  • 2017. – Zadar (5.-6. svibnja)
    Mogućnosti i izazovi suradnje informacijskih ustanova

  • 2016. – Zagreb (13.-14. svibnja)
    Privatnost i zaštita podataka u informacijskim institucijama

  • 2015. – Osijek (15.–16. svibnja)
    Informacijske ustanove – trendovi i prilagodbe