Objavljena znanstvena monografija “Pedagogijska aksiologija”

Prof. dr. sc. Mirko Lukaš s Filozofskog fakulteta Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku je u suautorstvu sa svojim doktorandom dr. sc. Denom Cikovcem objavio znanstvenu monografiju Pedagogijska aksiologija.

Monografija Pedagogijska aksiologija je izašla iz tiska nakon provedenih međunarodnih recenzija koje potpisuju prof. dr. sc. Željko Tanjić, teolog s diplomom i doktoratom Papinskog sveučilišta Gregoriana u Rimu, danas rektor Hrvatskog katoličkog sveučilišta u Zagrebu, prof. dr. sc. Wolfgang Müller-Commichau, profesor pedagogije i andragogije na Sveučilištu primijenjenih znanosti Rhein-Main, Wiesbaden, predavač na Sveučilištu Goethe u Frankfurtu na Majni, na Autonomnom sveučilištu u Madridu i Tehničkom sveučilištu u Kaiserslauternu te doc. dr. sc. Martin Strouhal, ugledni češki filozof i profesor Karlovog  sveučilišta u Pragu.

Autori se u knjizi bave uvažavanjem vrijednosnog sustava u odgojnom kontekstu koristeći termin aksiologija koji je u aktualnom odgojno-obrazovnom diskursu skoro u potpunosti zanemaren. Oni svrsishodno impliciraju teorijske koncepte aksiologije izmjenjujući ih s pogledima u trenutnoj stvarnosti učiteljske profesije (Müller-Commichau). Tekst knjige je logično strukturiran i obuhvaća sve važne razvojne prekretnice i idejne pravce odgojnih vrijednosti. Doprinos autora je vidljiv u njihovom naglašavanju posebne naravi vrijednosti i promatranju koncepta vrijednosti kao obzora za kulturno i moralno razumijevanje svijeta. Kao odgojno-obrazovni djelatnici oni shvaćaju nužnost konkretnog pristupa vrijednostima i njihovom povezivanju sa specifičnim iskustvima učenika što je sadržajima knjige u potpunosti ostvareno (Strouhal).

Pitanje aksiologije u današnjem vremenu posvemašnjeg relativizma uistinu je izazovno, a posebno je izazovno u pedagogiji danas kada se čini da su svi odgojni modeli, načini poučavanja i rada posebice s djecom i mladima dovedeni u pitanje. U knjizi nije zaobiđen nijedan vid životnih obilježja važnih za odgojno-obrazovne procese, od onoga estetskoga, etičkoga do religijskoga. Stoga će ova knjiga biti dragocjeni doprinos pedagogijskim znanostima, ali i drugim znanstvenim poljima u područjima društvenih i humanističkih znanosti u Hrvatskoj i šire (Tanjić).

Autori ističu kako su ih na pisanje monografije potaknuli trenutni odgojni diskurs i promoviranje vrijednosti u suvremenoj društvenoj praksi. Refleksija ovakvoga stanja su sveopća društvena zbivanja koja započinju učestalim vrijeđanjima i uništavanjem svega vrijednog, a nastavljaju se agresijama i ratovima. Stoga je opravdano istaknuti rješenje za kojim se traga tijekom cijele povijesti civilizacije i što je kao rezultat svojih tisućljetnih iskustva iznjedrila znanost kao zaključak kako „odgajati mogu samo odgojene osobe“.  Sve ostalo je uzaludno iskušavati, a kamoli mu dopuštati upliv u obiteljski, školski, vršnjački, socio-društveni i kulturološki odgojni kontekst.