Popularizacija znanosti za učenike u okviru Tjedna znanosti na Filozofskom fakultetu

Ususret obilježavanju Dana Filozofskog fakulteta u Osijeku od 6. do 10. veljače 2023. godine na Filozofskom se fakultetu održava Tjedan znanosti, u okviru kojega se odvio program popularizacije znanosti „Znanost NiJe igra“. Profesori i studenti učenike su uveli u znanstveni rad vodeći ih od hipoteze do zaključka na njima prilagođenom gradivu. Prvi dan obilježen je interaktivnom radionicom „Fake news fighters“, promocijom slikovnice „Više se ne bojim Babaroge“ te radionicom terapije plesom i pokretom, odnosno plesom sjena „Filozofija u pokretu: O vrijednosti šutnje“.

„Fake news fighters“ interaktivna je radionica na engleskom jeziku koju je organizirala izv. prof. dr. sc. Tanja Gradečak. Cilj je radionice bio informirati učenike Jezične gimnazije Vukovar o definiciji i utjecaju lažnih vijesti te obilježjima učestalih primjera na platformi TikTok, Twitter i ostalim aktualnim društvenim mrežama. Središnji je dio radionice bio posvećen igranju online igre na stranici www.getbadnews.com čija je strategija stvoriti dezinformacije – kreirati lažni identitet, izazvati negativne emocije, polarizirati, širiti teorije zavjere, poticati internetsko nasilje i sl.

Slikovnica ,,Više se ne bojim Babaroge“ nastala je kao rezultat suradnje studenata pedagogije Filozofskog fakulteta, koji su pod vodstvom prof. dr sc. Marije Sablić napisali tekst slikovnice i studenata Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku, koji su pod vodstvom doc. dr. art. Ane Sladetić Šabić kreirali ilustracije. Slikovnica je posvećena djeci predškolske i osnovnoškolske dobi te predstavlja svijet bića slavenske mitologije humorističnim stilom uz primjenu odgojno-obrazovnih elemenata. Cilj je bio upoznati najmlađu čitateljsku publiku sa slavenskom mitologijom i spriječiti njihov strah od nedovoljno poznatog, mračnog dijela folklora prikazavši obilježja i radnje likova na učenicima razumljiv i maštovit način. Slikovnica odgovara potrebama generacije koja je usmjerena na digitalizirane sadržaje, tekst slikovnice prožet je QR kodovima koji usmjeravaju učenike na dodatno samostalno istraživanje o mitološkim bićima.

Radionica terapije plesom i pokretom ples sjena „Filozofija u pokretu: o vrijednosti šutnje“ održana je pod vodstvom doc. dr. sc. Darije Rupčić Kelam. Maturanti II. gimnazije Osijek sudjelovali su u radionici s profesoricom filozofije Zrinkom Vukojević. Rupčić Kelan istaknula je kako je terapija plesom i pokretom odlična podrška i nadopuna, ali nikako zamjena psihoterapije. Kako navodi Rupčić Kelan, čak se 90 % komunikacije odvija neverbalno, dok samo 10 % pripada riječima. Neverbalna komunikacija svjedoči skrivenom i otkriva najintimnije o međuljudskim odnosima.

Drugi dan obilježen je radionicama „Igrajmo se škole“ i „Kriza pod povećalom: čitanjem do poticanja kritičkog mišljenja“. Izv. prof. dr. sc. Renata Jukić i doc. dr. sc. Senka Žižanović s Odsjeka za pedagogiju održale su radionicu „Igrajmo se škole“ u suradnji sa studentima pedagogije. Na radionici su sudjelovali učenici drugih razreda OŠ Šećerana i OŠ Antun Mihanović na kojoj su, kako ističe prof. Jukić, razgovarali o tome zašto je važno učiti, čemu služi škola, što su pedagogija i didaktika, tko poučava učitelje, što bi učitelji sve trebali znati te u konačnici, što bi oni poručili budućim učiteljima. Radionica „Kriza pod povećalom: čitanjem do poticanja kritičkog mišljenja“ održana je pod vodstvom asistentica Marijane Mandić i Iris Spajić s Odsjeka za njemački jezik i književnost, koje su u zadanim aktivnostima čitanja s razumijevanjem tekstova na hrvatskom, engleskom i njemačkom jeziku te prepoznavanja sustava u krizi usmjeravale učenike srednje škole Isidor Kršnjavi u Našicama.

Završnica Tjedna znanosti posvećena je radionicama „Grafički dizajn tiskanog i elektroničkog proizvoda“ i „Disleksija nije šala“.

Cilj radionice „Grafički dizajn tiskanog i elektroničkog proizvoda“  pod vodstvom doc. dr. sc. Josipe Selthofer bio je upoznati osnovnoškolce s osnovnim pojmovima grafičkog dizajna, elementima kojima se ostvaruje te sličnostima i razlikama između tiskanog i elektroničkog/digitalnog proizvoda uz primjenu vještina upotrebe digitalnih alata.

Voditeljice radionice „Disleksija nije šala“ prof. dr. sc. Sanjica Faletar i logopedica Zrinka Kuna vodile su učenike Osnovne škole Franjo Tuđman kroz brojne i raznovrsne aktivnosti individualnog rada i rada u paru tijekom kojih su se upoznali s obilježjima disleksije i radom logopeda.

Osim održanog programa popularizacije znanosti u okviru Tjedna znanosti objavljena je e-brošura ,,Kompetitivni projekti Filozofskog fakulteta u Osijeku“. Zaposlenici i studenti mogli su sudjelovati u forumu na Moodleu naslovljenom ,,Etička načela znanosti i vrednovanje u znanosti“ te su doktorandi u neformalnom okruženju studentske kantine u okviru druge Doktorske runde raspravljali o temama svojih doktorskih radova.

Beatriz Brkić